Fotoğraf çekmeden önce karar vermek çok önemli: Çektiğiniz fotoğraf daha sonra nasıl görünecek? Nerede ve nasıl kullanmak istiyorsunuz? Analog fotoğraf makinelerinde ışığa göre doğru filmi seçiyorsunuz ve böylece kararınız için bir adım atmış oluyorsunuz. Dijital fotoğraf makinesinde daha fazla ayar yapma şansına sahipsiniz, ama bu aynı zamanda hata yapmanıza yol açıyor.
DAHA İYİ FOTOĞRAF ÇEKME ÖNERİLERİ
01 OTOMATİK OLARAK NETLEŞTİRMEYİN
Tabii ki resimlerinizin net olmasını istiyorsunuz. Bu durumda makinenizin ayarlarında bulunan en yüksek resim kalitesine getirmek doğru mu? Yanıldınız: Çünkü fotoğraf makinesi tıpkı kötü bir resim işleme yazılımındaki gibi basit bir netleştirme filtresi kullanıyor: Sert kontrastlar ve alanlar aynı şekilde işlem görüyor. Çıkabilecek sonuçlar: Köşeler çok sert bir şekilde öne çıkmış, alanlardaki çizimler metrik değil ve pikseli az gözüküyor. Sizin için daha iyi bir çözümümüz var. Fotoğraf makinesinin netleştirmesini minimuma indirin ya da mümkünse kapatın. Daha sonra PC’nizde mükemmel bir çözünürlüğü Photoshop’ta bulunan netlik filtreleri ile elde edebilirsiniz.
Yalnız büyük resim serileri çekmek ve daha sonra bunların üzerinde çalışmak istemeyenlere, ayarlanmış bir netleştirme filtresiyle çalışmalarını öneririz.
02 DOSYA FORMATININ DO⁄RU SEÇİLMESI
Normalde uygulananlar yanlıştır: JPG dosyası kaydetmekle hafızada boş alan açılıyor ama sıkıştırmadan dolayı resimdeki bilgiler kayboluyor. Kayıpsız TIFF formatıysa, kullanıldığında gerçek bir hafıza canavarı olduğunu gösteriyor.
RAW: Resmi PC’ye aktardıktan sonra mükemmele ulaşabilmek için üzerinde çok çalışmak gerekir. RAW kullanırsanız seçenekleriniz çoğalır. Burada resim bilgileri kesintisiz olarak hafıza kartından sabit diske aktarılır; hem de renk düzeltmesi, kontrast değişikliği ya da keskinlik filtresi tarafından değiştirilmeden. Fakat yüzlerce tatil resmi için bu çok uğraşma gerektiriyor.
TIFF: Sıkıştırmadan oluşan kayıpları önlemek için fotoğrafları TIFF formatında kaydetmek gerekir. Çünkü makinenin standart optimizasyonu önceliklidir. Bu formatın veri miktarı da RAW’a gör e daha yüksektir.
JPG: Bu formattan daha hızlısı yok. Sıkıştırma en yüksek kaliteye ayarlandıysa, resim bilgilerindeki kayıplar sınırlı sayıda kalır. Sadece büyük alanlarda ve keskin objelerde resim hatalarının ortaya çıkması daha yüksektir.
03 DAHA HIZLI RESİM CEKME PROFİLİ
Makinenin hazır programları sayesinde çabucak ISO değerlerinin kombinasyonuna, diyaframına ve pozlama süresine ulaşabilirsiniz. Bunlara uymayan bir objenin resmini çekiyorsanız ayarları da kendiniz yapın. İyi donanımlı ve yüksek fiyatlı fotoğraf makinelerinde birçok ön ayar mevcut. Bunlarda kendi programlarınızı ayarlayıp kişisel seçeneklerinizi hafızaya alabilirsiniz.
04 SOLUK RESİMLERE SON
Analog makinelerde ışığa göre ufak filtrelerin kullanılması gerekiyordu; bugün bu zahmetli iş geçmişte kaldı. Sabah soğuk ve öğlen keskin olan ışığı, makinede bulunan beyaz dengesinde birkaç küçük oynama ile giderebiliriz. Esasında aynı etkiyi bir 81A – D filtresiyle de elde edebiliyoruz. Bu fonksiyon hafif sarı, kahverengi tonuyla ten rengini sarar, soğuk olan sabah ışığını nötrleştirir. Işık ölçümünün değerlerini manuel olarak kendiniz de adım adım değiştirebilirsiniz. Böylece tonların kontrolünü de ele geçirmiş olursunuz. Bazı makinelerde ışık ölçüm düzeltmelerini otomatik moda getirebilirsiniz. Bu durumda makineniz dışarıdaki ışık sıcaklığına göre ölçüm yapar.
05 DİKKAT TUZAK
Bazı kompakt makineler çok yüksek ışık hassasiyeti gösteriyor, bu rakam yaklaşık ISO 800’den 1.600’e kadar yükseliyor. Daha kısa pozlama süreleriyse resim kayıplarına yol açıyor. Çoğu kameraların yüksek hassasiyet modundaki çekimlerinde çözünürlük yetersiz. Normalde 3 mega piksel olan bir resimden arta kalan sadece 1/3 pikseldir, bu da 1 mega piksel demektir. Resim bu durumda sadece ekran tanıtımı ya da internet için kullanışlı oluyor. Bu yüzden her yüksek ISO kullanımından sonra (ISO 100–400) kameranın otomatik olarak tam çözünürlüğe döndüğünden emin olun. Örneğin Fuji Finepex S602 zoom modelinin her hassas ışıklı çekimden sonra tekrar eski ayarlara döndürülmesi gerekiyor.
06 PANORAMADAKİ SORUNLU GEÇİŞLER
Panorama çekimlerinde en çok karşılaşılan sorun otomatik ışık ayarında ve resimler arasındaki geçişlerde ortaya çıkıyor. Ufak bir hile ile çözüme kavuşuyoruz. Otomatik ışıklandırmayı kapatın ve manuel olarak hedefin orta kısmına göre hesaplayın. Böylece daha sonra PC’de nerdeyse hiçbir düzeltmeye gerek kalmayacaktır.
07 HATALI YUKSEK RESİM AYDINLIK
Örneğin akşam çekimlerinde güneş batımı ya da şehir portrelerinde maksimum ISO otomatik sistemi, genelde yüksek algılayıcı hassasiyeti ile çalışır. Çekimlerinizi sağlam bir yerden ya da üçayakla yapıyorsanız, makineyi ISO hassasiyetini düşürerek kullanabilirsiniz. Bunun için daha yüksek bir enstantaneye ihtiyacınız olacaktır.
08 SERİ ÇEKİM FONKSİYONLARI
Makinenin izin verdiğinden daha hızlı resim çekmek istiyorsanız, bu sadece bir hileyle mümkün olacaktır. Ön odaklamayla, yani deklanşör tuşuna yarım basarak çekimi özellikle de eski fotoğraf makinesi modellerinde hızlandırabiliriz; yeni modellerde ise deklanşör gecikme süresi kısalıyor. Nadir kullanılan bir metod da seri çekim işlevi. Objenin size yaklaştığını görüyorsanız çekme zamanını hesaplamış oluyorsunuz.
Böylece daha deklanşöre basmadan, seri çekim fonksiyonuyla çekimlere başlamış oluyorsunuz. İlk çekilen resim zamana ihtiyaç duysa da, onu takip edenler daha hızlı kaydedilecektir. Bu ipucuyla birlikte, resmi doğru zamanda çekme olasılığı da yükseliyor.
09 FLAŞIN ELLE AYARLANMASI
Kompakt fotoğraf makineleriyle yapılan Flaşlı çekimler, gözlerde kamaştırma etkisi yapar. Işıklandırma doğru da olsa, gece çekilen bir fotoğrafın bize gündüz havası vermemesi gerekir. Mümkünse diyafram Flaş gücünü 0, 5 ile 1’e kadar düşürün.
Ek olarak Flaşı difüzör (ışık dağıtıcı) ile destekleyebilirsiniz. Böylece ışık konuya doğrudan vurmayacaktır. Çekeceğiniz çevrede arta kalan ışıklar ya da başka ışıklandırmalar varsa, fotoğraf makinenizin pozlama zamanını yükseltin. Arka planın hafif hareketli olmasının zararı yoktur.
10
Hafıza yetersizliği yüzünden sadece parçaları kaydedebiliyorsunuz ve hafıza kartı hep yanlış zamanda doluyor. Panik içinde tüm fotoğraflarınızı sileceğinize, bazı fotoğraf makinelerinin sunduğu bir seçenekten yararlanabilirsiniz. Tekrar oynatma modunda resme zum yapıp seçilen kısmı kaydederseniz gereksiz kenarlar kesilmiş oluyor ve bu da hafızada yer açıyor.
11
Televizyonda bütün resimler siyah beyaz ise: Çoğu dijital fotoğraf makinesiyle beraber video kablosu da gelir ve bununla aygıtı doğrudan televizyona bağlayabilirsiniz. Şayet tüm fotoğraflar siyah beyaz çıkıyorsa, yanlış mod seçilmiştir. Ülkemizdeki televizyon modu PAL’dır, Amerika’da ise NTSC’ye almanız gerekir.
12
Video işlevini doğru kullanın: Videoda bazen fotoğraftan daha fazla şey yakalayabilirsiniz, tabii ki dijital fotoğraf makinelerinin düşük çözünürlükleri işinizi görüyorsa. Hemen hemen hiçbir dijital fotoğraf makinesinde, video çekimi sırasında zum oranını ayarlayamıyorsunuz. Bu yüzden öncelikle odaklanma mesafesini ayarlayın.
13
Pil sarfiyatını azaltın: Çoğu fotoğraf makinesi belli bir süre kullanılmayınca otomatik olarak kapanıyor. Bu zamanı 1–2 dakikaya düşürün, daha düşüğe çekmek mantıklı değil. Çünkü dijital fotoğraf makinesi açılıp kapanma sırasında da enerji kullanıyor. İki öneri daha: Flaşı gerektiğinde kullanın. Diğer bir enerji düşmanı
da ekrandır, o yüzden ekran kapalıyken çalışın ve sadece fotoğrafları kontrol etmek istediğinizde ekrandan yararlanın.
da ekrandır, o yüzden ekran kapalıyken çalışın ve sadece fotoğrafları kontrol etmek istediğinizde ekrandan yararlanın.
14
Siyah-beyaz çekimlerde resim kareleri yetersiz geliyorsa kameranızı S/B moduna aldığınızda, objeler gri olarak algılanır ve böylece hafıza kartında yer tasarrufu sağlayamazsınız. En iyisi, resimleri üzerinde çalışırken S/B’ye çevirin. Bu şekilde, renk kanallarıyla oynayıp daha net sonuçlar da elde edebilirsiniz.
15
Pozlamayı hesaplayan sisteme rağmen fotoğraf aydınlık değil mi? Hiç şaşırtıcı değil, çünkü bu, hesaplama metoduna bağlı ve bu da her makinede yok. Orta sınıf dijital fotoğraf makineleri orta çaplı bir integral ölçümüne sahip. Bu da kenardaki ışık oranların yerine ortadakilerin dikkate alındığını gösterir. Ek bir spot ölçerle donatılmış fotoğraf makineleriyse ortadaki ışık hesaplamasını %10 düşürebiliyor. Çok farklı bir ışıkla bir obje karşınızdaysa, önce ana elementi ölçer ve deklanşöre yarım basarsınız ya da ışıklandırma hafızası varsa onu kullanırsınız. Arazi çekimlerinde de arazinin koyu ya da gökyüzünün çok açık çıkma ihtimali var. Burada optiğin önünde bir çıkış filtresi kullanılır ve bu da gökyüzünün parlaklığını düşürür. Böylece arazi doğru ışıklandırılır ve gökyüzünü tam istediğiniz gibi fotoğrafınıza aktarabilirsiniz.
OBJELERİ DOĞRU YAKALAMAK / RESİM ÇEKMEK
Güzel bir manzara ve güzel insanlar gördünüz mü, hemen makineyi doğrultun! Modern fotoğraf makineleri bir dolu otomatik işlev sayesinde bizlere daha iyi ve yaratıcı resimler çekebilmemiz için yardımcı oluyor. Ama bunlar her zaman yeterli değil. Bazen manuel ayarlara ve yardımcı unsurlara ihtiyaç duyuluyor. Bir diğer unsur da gözünüzün daima açık olması.
16 EĞRİ FOTOĞRAFA ELVEDA DEYİN
Hangi kulenin fotoğrafını çekerseniz çekin, Pisa kulesine mi benziyor? Bu herkesin başına gelebilir, özellikle de kompakt dijital makine kullanıcılarına, çünkü genelde obje, eller serbest havada tutarak gözün önüne getiriliyor. SLR kameralar ise değiştirmeli tarayıcılara sahiptir, bunu bir buzlu cam ile değiştirebilirsiniz.
Ama TFF’leri kendiniz yapmanız gerekiyorsa bu durumda ya bir keçeli kalem ile ekrana yatay-dikey çizgilerden bir ızgara çizeceksiniz ya da kâğıtla yapıştıracaksınız. Son önerimizin temizlenmesi daha kolay.
17 ARKA PLANA DİKKAT EDİN
Bu hatayı fotoğrafçılar her defasında yapıyorlar. Sayısız fotoğrafta insanların başından ya bir saksı ya da bir çiçek çıkıyor. Sebebi, fotoğrafı çeken kişinin sadece çekeceği insanlara odaklanmış ve arka planı dikkate almamış olması. Bu durumda gözlerimizi dört açıp arkada ne olup bittiğini dikkate alacağız. Objenin başından bir şey çıkıyorsa bir adım yana kaymak ya da saksıları ve diğer öğeleri yana çekmek işe yarayabilir. Başka bir seçenek ise açık bir diyafram değeriyle çalışmak. Böylece arka plan şu olur ve kişiden ayrı durur.
18 HAVA KOŞULLARINA RAĞMEN İYİ ÇEKİM
Hava koşulları elvermediği için tatil resimleriniz gri ve soluk mu çıktı? Bu durumda PC’nizde resimlerin üzerinde teker teker çalışmanız lazım. Bir dahaki tatilde böyle bir durumla karşılaştığınızda diyaframınızı 0, 5 açığa ayarlayın, böylece griliklerden bir kısmını yok etmiş olursunuz.
Ama resimlerinizde fazla ışık ve daha hafif renkler görüldüğünde bundan vazgeçebilirsiniz.
Ama resimlerinizde fazla ışık ve daha hafif renkler görüldüğünde bundan vazgeçebilirsiniz.
19 GUNEŞ FİLTRESİ OLMADAN ÇEKiMLER
Yüzyılın yazı olan 2003’te güney sahillerinin pırıl pırıl güneşi altında bir resim. Harikulade bir poz, ancak maalesef fotoğraflar çok soluk ve neredeyse bulanık. Büyük bir ihtimalle, fotoğrafı çeken kişi ışığı karşısına almış. Gerçi çoğu dijital fotoğraf makinesi bu gibi durumlar için aydınlatma Flaşına sahip. Ancak güneş karşıdan geliyorsa ve böylece objektife giriyorsa, dolgu Flaşı da fazla bir işe yaramaz. Güneş filtreleri ve diğer adıyla arka ışık filtreleri de kompakt kameralarda nadiren bulunuyor. Peki, ne yapılmalı? Tabii ki ufak hileler! Bu durumda iki alternatif ile objektifin sınırlarını aşma şansına sahibiz. İsterseniz odak uzaklığını değiştirebilir, isterseniz de elinizi fotoğraf çekerken objektifin önüne tutup diğer ışık yansımalarını engelleyebilirsiniz. Burada tabii ki elin daha sonra resimde görünmemesi için dikkatli olmak lazım. Ama çevreyi de arka ışık filtresi olarak kullanabilirsiniz: Manzarada bir ev ya da ağaç varsa, çekim pozisyonunuzu öyle değiştirin ki güneş bu engelin arkasında kaybolsun. Resimleriniz böylece güzel ışık konturuna kavuşacaktır, hem de güneş vurmadan.
20 GECE FOTOĞRAF CEKMEK
Mum ışığında bir yemekte fotoğraf çektiniz, ama görüntü sanki aydınlatılmış bir metro durağında çekilmiş gibi duruyor. Böylelikle özene bezene hazırladığınız o romantik atmosfer de bir anda yitiveriyor. Gece çektiğiniz fotoğrafların kötü çıkmasının sebebi nedir?" Dijital fotoğraf makinesinin otomatik sistemleri, öncelikle resimdeki sallantıyı önlemeye çalışır. Karanlık olduğunda Flaşı açıveriyor ve bu çoğu zaman vaktinden erken gerçekleşiyor. Bu sebeple,“mum ışığında yemek” atmosferini bu ayar açıkken koruma şansına pek sahip değiliz. Ama çaresiz değilsiniz: Kamerada manuel ayar seçeneği varsa zamanlamayı aşağıya çekiyoruz ve objeyi gerekenden az aydınlatıyoruz. Bu, resmi biraz sallantılı gösterse de bunun bize fazla bir zararı yoktur. Manuel ayarlama seçeneği bulunmuyorsa aydınlatma
21 FLAŞLI ÇEKİMLERDE GOLGEDEN KACININ
Fotoğraf makinenizde Flaşı kapattığınız durumda otomatik olarak mükemmel bir eşleme zamanlaması oluşacaktır. Ama bu aynı zamanda çevre ışıklarını etkiler ve istenmeyen gölgelere neden olur. Bu yüzden zamanlamayı manuel olarak ayarlayın. Bazı makinelerde bunu program otomatiği içinde, “zaman seçimi ile” yapabilirsiniz, bu programa sahip olmayan cihazlarda aydınlatma Flaşı ile yine hile yapabilirsiniz.
22 HER DURUMDA KESKİN RESİMLER
Keskinleştirme etkisine her zaman güvenmeyin. Çünkü otomatik netleme, kendisine en yakın olanı keskin hale getiriyor. Bir camın ya da tel örgünün önünden çekilen fotoğrafta asıl istenen motif ön planda olmayabiliyor. Bu yüzden cama ya da tel örgüye yaklaşabildiğiniz kadar yaklaşın ki otomatik netleme sisteminin başka bir şeyi keskinleştirme şansına sahip olmasın. Camı açarak ya da tel örgüden atlayarak da bu problemi çözebilirsiniz!
23 FİLTREDEN BAŞKA YARDIMCINIZ YOK
Alplerde yorucu bir yürüyüşün ardından zirvenin üstünde bir manzarayla karşılaşıyor ve bunu dijital kameranızla ölümsüzleştirmek istiyorsunuz. Ama fotoğraflarınızı ekranda ya da PC de kontrol ederken aynı renkleri ve kontrastı bulamıyorsunuz. Ölümsüzleştirme fikri bu durumda sanal çöp kutusuna gider. Yüksek UV ışınları bunun tek sebebidir. Tıpkı sis gibi resminizin üzerine çökmüştür. Bu saatten sonra PC ile resimden en güzel şekilde yararlanmaktan başka çare yok. Bir dahaki tatilde renkli ve kontrastlı resimlere sahip olabilmek için iki seçeneğiniz var: Ya erken kalkıp çekimlerinizi sabah ışığı ile yapacaksınız (çünkü UV ışınlarının en düşük olduğu zamandır) ya da filtrelerle çalışacaksınız.
Aynı zamanda gölge oyunları alçak duran güneş ile resminize renk ve heyecan katacaktır. Daha iyi bir resim yakalamanın iki yolu: Filtreler ile çalışacaksınız. UV-bloke filtresi geç kalkanlar için iyi bir alternatiftir. Çünkü bu filtre UV ışınlarına hiçbir şans tanımıyor. Can sıkıcı yansımalardan kurtulmak istiyorsanız polifiltreyi optiğin önüne koymanızı öneririz.
6 ADET HIZLI/KOLAY ÖNERi
24
Ekran çizgilerine son: Fotoğraflarda monitörlerde görülen kalın ve kara çizgiler sizin de sinirinizi bozuyor. Bu titreşimden kaynaklanıyor. Aletlerin tekrarlama frekanslarına, uzatılmış pozlama süresiyle karşılık verebilirsiniz. 1/15 saniye yeterli olacaktır.
25
Yüksek formatta resimler: Eğri kule resme tam uyuyor mu? Kompakt kameraların çoğu yandan dikine fotoğraf çekimi için üretilmiş. O yüzden çekimden önce hangi formatın daha uygun olacağına kendiniz karar verin.
26
Karanlık noktaların yerine güzel gözler: Güneş tepede ve modelin güzel gözleri yerine iki kara nokta gözüküyor. 3 seçeneğiniz var:
1-Bir dolgu Flaşı kullanacaksınız ki karanlık yerler aydınlansın. 2. seçenek için araçlara ihtiyaç duyacaksınız: Modelinizi karşı ışık ile çekiyorsanız, beyaz bir arka plan yeterli olacaktır. Ya da modeli gölgeye koyup güneşi de arka plandan çekeceksiniz. Buradaki beyaz dengesine dikkat, çünkü gölgedeki maviye yakın ışığı sonra rötuşlamanız gerekecek.
27
Net olmayan, zumlu resimler: Çok fazla zum yapıldığında, fark etmeden dijital zumu kullanıyoruz. Bu durumda fotoğraflar yumuşak ve şu oluyor, çünkü görüntünün bir parçası büyütülerek çekiliyor. Bu fotoğrafları PC’de kullanamazsınız.
28
Büyük binaların önündeki insanlar: Sevgiliniz tarihi bir binanı n önünde çok güzel gözüküyor. Ama o da ne, bir baktınız ki resimde sadece 5 mm’lik bir varlık olarak çıkmış. Bu, hobi fotoğrafçılarının en çok düştükleri hatadır: insanlar binaların önüne doğrudan konmamalı. Modeliniz mümkün olduğunca fotoğraf makinesine yakın olmalı ki, insan ile bina aynı seviyeye gelsin.
29
Portreler geniş açıyla çekilmemeli: Çok yakından çekmek her zaman iyi sonuç vermez. Fotoğrafçı, modelin önünde durup makineyi geniş açıya ayarlamışsa resim bozulur. Bu yüzden 3 adım geriye gidip hafifçe zum yaparsanız sonradan sıkıntı yaşamazsınız.
RESİMLER ÜZERİNDE ÇALIŞIP ONLARI FORMA SOKUN
Dieter Bohlen, üzerindeki leopar gstring ile neredeyse çıplak sayılabilecek Alice Schwarzer adlı bir bayanla flört ediyor! Doğru resim malzemesi ve program ile PC’de böyle bir fotomontaj mümkün. Ama bunu kim görmek ister? Hiç kimse istemez! Bu yüzden Photoshop ve benzerlerine yoğunlaşın ve kendi resimlerinizden en güzelini ortaya çıkarmaya çalışın.
30 PROFESYONEL iPUCU ALTIN ORAN
İster gökyüzündeki bir uçak, ister güneşin batışı, ister binalar olsun: Motif güzel olmasına rağmen yine de e.er harmonik olarak bölünmemişse sıkıcı bir fotoğraf olabilir. Konu genelde ortada durur; sonuçta keskinlik de oradan ölçülür. Daha iyi fotoğraflar ise “altın oranın” kurallarına göre elde edilebilir.
Altın oran formülü: Büyük parçanın toplam uzunluğuna olan oranı, büyük parçanın küçüğe olan oranıyla aynı büyüklüktedir. Karmaşık mı geldi? O zaman Yunanistan’daki Parthenon’u (büyük tapınak) örnek olarak alalım. Sütunlar toplam yükseklikle, çatının sütunlara olan orantıyla aynı orantıya sahiptir. Fotoğrafçılıkta oran yaklaşık olarak 1,618’dir. Hesaplanması zordur, bu yüzden çoğu fotoğrafçı işini kolaylaştırmak için resmi üçe bölüyor (hem uzunluk hem de genişlik olarak). Böylece eş büyüklükte 9 dikdörtgen elde ediyorlar. Fotoğraf çekerken ana bileşen ya üstteki ya da alttaki yatay çizgide, veya sağdaki veya soldaki dikey çizgi üzerinde bulunmalıdır.
Pratikte bu şöyle gerçekleşiyor: Mesela manzaralarda ufuk çizgisini asla resmin ortasından geçirmeyin. Aynı şekilde önemli olan resim bileşenleri de burada bulunmamalı dır. Daha ziyade iki bileşen karşılıklı olarak durmalı ve resme canlılık vermeli. Mesela bir kişi portrede sağa bakıyorsa, fotoğrafın solunda durmalıdır, aksi halde resmin kenarına bakıp kalacaktır. Sahildeki gün batımlarında çok iyi sonuçlar almak için denizin resmin sadece alttaki üçte birlik bölümü kaplaması gerekir.
31 KESKİN GORUNTUDEN KACININ
Fotoğraflar ekranda şu çıkarsa resim üzerinde çalışmak gerekir, değil mi? Ama dikkat etmeniz lazım. Fotoğraflar üzerinde çalışırken görüntüyü hep %100’e ayarlayın: Fotoğrafları ancak bu şekilde güvenilir bir biçimde yorumlayabilirsiniz. Daha düşük ya da daha yüksek bir zum faktöründeki ara değerler, piksellerde pürüzlere ve görüntüde bulanıklığa yol açıyor. Yalnızca %100 çözünürlüklü resimdeki 1 piksel monitördeki 1 piksele eşittir. İnce model ve çapraz çizgilerin sergilenmesinde bu zorlaşıyor, örneğin kumaşlar. Özellikle düz olmayan zum kademeleri (65, 3) resim kalitesini düşürüyor. Gereksiz keskin öğelerle resim materyallerine bile zarar verebilirsiniz. Çoğu programın %100 zum ayarı var. Photoshop için [Ctrl]+[Alt]+[0] ya da büyütece çift tıklayın. Paint shop pro 8 içinse [Ctrl]+[Alt]+[N]’i kullanabilirsiniz.
32 YETERSİZ IŞIK SORUNUNUN COZUMU
Açık renkli bir arka planda, otomatik Flaşı açık bir fotoğraf makinesiyle çekilen fotoğrafların çoğu yeterince ışıklandırılmamıştır. Resim üzerindeki bir çalışmada, renklerin ve aydınlığın yoğunluğuyla oynanınca resim basit ve yapay bir hal alır. Photoshop bu konu için uygun bir çözüm üretmiş: “Tonlar eşitlemesi” nerdeyse mükemmel bir şekilde koyu gölge bölümlerini açar ve mat resimleri canlandırır. Uygulaması:
1. Lasso ile objeyi çerçevenin içine alın
2. Resim ayarlarından “ton eşitlemesi”ni seçin; diğer diyalog penceresinde bütün resim için “ton değer eşitlemesi”ni seçin, ama seçilen bölgeden yola çıkarak. Photoshop böylece bütün resmi aydınlatır ve arka plan çoğu kez açık olur.
3. Sihirli değnek ile arka planı seçin. ”Uygulamalar” ı açın “doldur”u seçin ve diyalog penceresinde bulunan “içerik”te “protokol” seçeneğini seçin. OK’i tıkladıktan sonra Photoshop istenilen resim öğelerini arka plana koyacak. Düzeltmeleri “uygulamalar/soldurmak”dan zayıflatabilirsiniz.
33 COKLU DONDURME KALİTEYİ BOZUYOR
Bir resmin belli bir bölümünü döndürmek ve adım adım optimuma yaklaşmak istiyorsunuz. Burada her döndürme resim kalitesini düşürüyor, çünkü resim noktaları her döndürmede yeniden hesaplanıyor. Bu yüzden bu işlevi arka arkaya kullanmayın. Eğer istediğiniz gibi olmadıysa, yaptığınız her döndürmeyi geri alın. Böylece hem döndürme hem de geri döndürme ile sonuca yavaş yavaş yaklaşacaksınız. Resmi istediğiniz pozisyona getirdikten sonra keskinleştirin.
34 KIRMIZI GÖZLERİ MANUEL YOK ETME
İlerlemiş Flaş tekniklerine rağmen, kırmızı gözler resimlerdeki varlığını koruyorlar. Otomatik kırmızı göz önleme sistemleri çoğu yerde yeterli ama profesyonel sonuçları ancak elinizle elde edebilirsiniz. Göz bölgesine 400 ile 600’e kadar zumlayın ve gözleri maske fırçasıyla seçin ve yumuşak konu seçeneği ile boyayın. Araçlarımızdan “Laso”yu da kullanabilirsiniz ve seçenek/ seçenek değiştir/ genişletir ya da küçültebilirsiniz. Seçenekler/seçenek transformasyon işlevi de buna uygundur. Burada, gözbebeğinin içinde olan beyaz ışık yansımasının seçilmediğinden emin olun! Sonra Resim /ayarlar/renk tonları, ”çoğaltma” ve “Lab aydınlığı” seçeneklerini seçin, göz rengindeki tona yaklaşana kadar uygulayın.
35 MANUEL KAYDETME, TOPLU SAKLA!
Resimleri bir formattan başka bir formata çevirirken bunu teker teker yapmanıza gerek yok. Resim çalışma programlarının çoğu toplu dönüşüm imkanları sunuyor. Örneğin böylece bir dosyadaki tüm resimler TIFF’den JPEG formatına dönüştürülebilir.Bazı programlarla dosyaları otomatik olarak değiştirebilirsiniz.
36 TON OYNAMALARI RESİM İCN YARARLI
Çoğu zaman resimler donuk gözüküyor. Bu durumda, tonların değerleri iyi kullanılmamış demektir. Basit aydınlatma ve kontrast değişiklikleriyle de fazla düzelmiyor. Olmayan resim bilgilerini yapay olarak yaratamazsınız ama farklı bir etki yaratabilirsiniz:
1. Resim/ayarlar/ton düzeltmesi’ni seçin. Diyagram, size renklerin nasıl dağıldığını gösterecek. Çoğu zaman rakam değerleri tüm alanı kapsamıyor.
2. Dışta bulunan iki ayarlayıcıyı siyah rakam değerlerine kadar itin. Böylelikle oranlar üst ve alt sınır olarak ayarlanmış oluyor ve arada bulunan ton değerleri sırasına konuyor.
3.Gri olan orta ayarlayıcıyla orta tonları yükseltebilirsiniz. Sonuç: Resim daha canlı bir havaya bürünüyor.
37 RESİMLERİ FAZLA KESKİNLEŞTİRMEYİN
Keskinleştirici öğeler, çoğu zaman istenmeyen köşeli konturlara yol açabiliyor.Bu yüzden “öğe keskinleştiriciyi” değil “keskinleştirmeden maskeleme” komutunu seçin. Profesyoneller daha da zahmete giriyor: Onlar teker teker renk kanallarına ayırıp keskinleştiriyorlar. Çoğu zaman resim sadece bir kanalda, özellikle de mavide gürültü (noise) gösterir.Uygulama:Kanal paletinde bulunan kancalara tıklayın, teker teker resmi keskinleştirin ancak taneli olanlara dokunmayın. Renkler aniden tok görünürse, resmi öncelikle Photoshop’ta Lab-moduna alın (resim /mod/LAB-rengi) Pencere/kanalları aç ve LAB aydınlatmalarını aktif hale getirin, ardından sadece kanalları keskinleştirin (böylece aydınlatma bilgilerini alacaktır).Daha sonra diğer kanallara geçip tüm kontrolleri yapabilirsiniz.
38 ÇEKiLEN RESİMLER WEB İCN BUYUK
Dijital fotoğraf makinesinden doğrudan yüklenen resimler, boyutlarından dolayı web sayfaları ve e-postalar için boyutlarından dolayı kullanışsızdır. 56K analog bir modem ile 100 KB’lık bir resmi indirmek yaklaşık 15 saniye sürer, bu da sörfçülerin gözünü korkutur! O yüzden resimleri doğru boyuta getirelim. 800 piksellik bir alan kullanmak nadiren mantıklıdır. İnternet için uygun olan format JPEG’dir. Photoshop bunun için dialog, dosya /web için kaydet seçeneğini sunuyor. Böylelikle resimleri istenilen kalite seviyesine getirebilirsiniz. Tabii küçük bir dosya boyutu ile yeterli kalite arasında bir uyumun olması lazım.Diğer programlarda kaliteyi kaydet seçeneğinden ayarlayabilirsiniz.
39 işLEMLERi OTOMATiKLEşTiRiN
Resimleriniz üzerinde çalıştığınızda birçok işlemi sırasıyla yapıyorsunuz. Rutin çalışmaları otomatik yaptırın! Örneğin, Photoshop’ta Aksiyon paleti sayesinde emirlerinizi belirtip programın dosyalara ya da resim koleksiyonunuza kaydı otomatik olarak yaptırabilirsiniz. Photoshop palet menüsünde zaten hazır aksiyon çeşitleri bulunuyor. Kapsamlı bir koleksiyonu www.adobestudioexchange.com’da bulabilirsiniz.
Photoimpact, Paint Shop Pro ve benzerleri de buna yakın özellikler taşıyor.
Photoimpact, Paint Shop Pro ve benzerleri de buna yakın özellikler taşıyor.
8 HIZLI/KISA iPUCU
40
JPG’leri kayıpsız çevirin: Windows’un dosya tarayıcısı resimleri yataydan dikey formata geçirebiliyor, ama bu sırada resim bilgileri kayboluyor. Bu yüzden irfan View ve ACDSee gibi freeware ve shareware programları kullanın.
41
Orijinal resmin üzerine yazın: Kontrast değişikliği gibi ayarlar Photoshop’ta düzeltme katmanı olarak resmin üzerine eklenebiliyor. Bunu istediğiniz zaman kapatabilir ve belirli resim bölümleriyle sınırlandırabilirsiniz.
42
Yapay ışşıkta renk tonu: Tungsten lambalar fotoğraflara kırmızı sarı bir ton verir, neon ışığı ise yeşil tonlara yakın olur. Resim/ayarlar/otomatik tondeğer düzeltmesini tıkladığı nızda, Photoshop böyle renk tonlarını önlüyor. ”Otomatik kontrast” komutunu da deneyin. Renk değerleri elle “renk balansı”dan daha ince ayarlanıyor.
43
Resim büyütme: Çözünürlük yetmiyorsa, fotoğrafı PC’de büyütebilirsiniz. Çoğu program pratik değil, çünkü görüntü kalitesini bir hayli düşürüyor. En iyi sonuca “Bicubic” interpolasyon metoduyla ulaşabilirsiniz.
44
JPEG dosyalarını kaydetme: Resmi JPEG olarak kaydettikten sonra, Photoshop’ta sıkıştırılmamış resim açık kalıyor. JPEG kalitesini kontrol etmek için resmi özel olarak açmanız lazım.
45
Doğru renk ayarlarını bulmak hiç de kolay değil: Resim /ayarlar/variyasyonlar seçildiğinde Photoshop resmin farklı renk değerlerini hesaplar. Kaba /ince ile en ufak rötuşları da siz yapabilirsiniz. “Kaba” aşırı renk değişikliklerine yol açar.
46
Efekt filtreleri çalışşmıyor: Resim dosyaların renk modunu kontrol edin. CMYK, 8 bit renk, gri kademeler gibi modeller istenilen işlevleri yerine getiremez. Bu yüzden tüm örnekleri evrensel RGB formatına ve 24 bt derinliğe çevirin.
47
Piksele göre küçültme: Örneğin ana sayfanızdaki minyatür resimleri aşırı küçültmek istiyorsanız yumuşak çizim filtresi kullanın. Küçültmeden sonra resmi keskinleştirin ve sıkıştırılmış JPEG olarak kaydedin.
48 PROFESYONEL iPUCU RENK KİRLİLİĞİNİ AZALTIN
Uzun pozlamalar dijital fotoğraf makinelerinde kirliliğe (noise) yol açıyor. Bu renkli pikseller öncelikle fotoğraf büyütüldüğünde ortaya çıkıyor. Photoshop’la, önemli resim bilgisi içermeyen bu piksellerin üstesinden gelmek mümkün.
Odak düzlemini katlayın: Bu değişiklikler öncelikle bir kopyasından yapılmalıdır. Bunun için menüden
»Layer|Duplicate layer seçeneğine tıklayın«.
»Layer|Duplicate layer seçeneğine tıklayın«.
Blur (şulaşştırma): Resmin az önce oluşturulan kopyası Gaussian Blur filtreyle (»Şlter | Blur şlter menüsünde«) renkli pikseller görünmeyene kadar keskinliği alınır.
Katman seçeneklerini değişştirme: Sonuç ilk başta şu. Sadece renk bilgileri alınsın diye, katman seçeneklerini »Color« olarak ayarlayın. Böylece keskinlik bozulmadan parlaklık bilgileri üzerinden ayarlanıyor.
RESİM KARMAŞASI İÇİNDE RESİMLERİ YÖNETMEK
Resim arşivinizde ya da sabit diskinizde karmaşık bir durum mu var? Buna bile sevinmeniz lazım çünkü PC olmasaydı durumunuz daha da vahimdi! Ama artık PC için otomatik olarak resimleri dizen ve kurtaran programlar var.
49 RESİM YONETMEK MASRAŞI OLMAMALI
Resim yönetim programlarına olan ilgi gün geçtikçe büyüyor.Ama bunu bedavaya da halledebilirsiniz: “resim görüntüleyici” diye tanınan İrfan View (www.irfanview.com) sadece resim formatları ve hızlı slayt gösterileri için yapılmadı. Büyük bir data banka çok önem taşıyan unsur “Tool” IPTC-Standart olarak tanıyor, resimlere verilen adı okur ve ona göre yerleştirir.
50 RESİM KATALOĞU İCN ANA BAşLIKLAR
Sabit diskinde binlerce resmi olanlar pek geçmeden aradıkları resmi bulamaz hale gelirler. Bir fotoğraf veritabanının asıl sorunu hep orada, çözülmeyi beklemektedir. Yazılım, resmin konusunu tanıyamaz. Burada önemli olan biri yakında hiçbirini bulamayacak. Bir foto-databankın asıl sorunu oradadır: Software resimdeki motiş tanıyamaz.Burada önemli olan, uzlaşma sağlayıp aynı konulara sahip resimlere aynı başlığı vermek. Örneğin; bir ormanın iki farklı çekim katalogu haline getirmek istiyorsanız bunların ikisini de “doğa” ana başlığı altında saklamanız gerek.Ama birini “doğa”diğerini de “orman” olarak kaydedersek sorunlar ileride karşımıza çıkar.
51 DiSKTEKi RESİMLERİ YENiDEN YARATMAK
Bir resmi silmek isterken kazayla hepsini mi sildiniz? Üzülmeyin, çünkü hafıza kartından silinen dosyaları tekrar geri kazanmanıza yardımcı olan yazılımlar var. Bunun için hafıza kartının Windows’ta sürücü olarak tanımlanması gerekir. İki adet ücretsiz araç: Digital Image Recovery (www.z-a-recovery.com) ve PC Inspector Smart Recovery (www.pcinspector.de).
52 COKLU HAFIZA KARTI KULLANIMI
Her fotoğraf makinesi, fotoğrafları numaralandırmaya kaldığı yerden devam etmiyor.Yeni bir hafıza kartı takıldığında ya da karta format atıldığında numaralandırma en baştan başlar. Böyle bir durumda dosyaları aktarırken dikkat etmelisiniz, zira ikinci kartın içeriğini aynı klasöre atmamanız gerekiyor (çünkü birinci karttaki resimlerle aynı isimleri taşıyorlar). Bu yüzden farklı bir klasör açın ve özel resimlerin adını değiştirin.Windows’tan daha kolay yapmanızı sağlayan bir araç, Image Information Seter (www.harmes.de). Yazılım, EXIF’ten çekim tarihini okuyup dosya adı olarak değiştiriyor.
53 RESİMLERİ DiSKE GERi DONDURUN
Diğer internet kullanıcılarının da görebileceği, online bir resim arşivi yaptınız. Ama eserlerinizin çalınmasını istemiyorsanız onları dijital şligranlarla korumanız gerekiyor. Ücretsiz resim koruma araçları ile eserlerinizin başkaları tarafından kullanılmasını önleyebilirsiniz. Böylece, resimlerinizi thumbnail olarak görüntüleyebilir, yüksek çözünürlüklü ve şligranlı resimlerinizi sergileyebilirsiniz.
3 HIZLI iPUCU
54
Çift kaydedilmişş resimler: “Similar pictures” adlı ücretsiz yazılım resimleri karşılaştırıp sonuçları bir tabloda sunuyor. Akıllı araç, birbirine yakın resimleri ve seri resimleri de bulmamıza yardımcı oluyor. (www. user. tuchemnitz. de/~dabr/).
55
Windows’ta minyatür resimler Minyatür görünümünü seçin. Windows Explorer isim listesi yerine küçük bir resim galerisi gösterecektir. Resimlerin büyüklüğü 100 Piksele ayarlanmıştır. Bunu da Windows Başlangıç/çalıştır menüsünden ve “regedit.exe” girerek değiştirebiliyorsunuz. Burada HKEY_ CURRENT_USER /Software/ Microsoft/Windows /Current Version/Explorer’a girip sağdan Thumbnail Size’i ayarlayacaksınız. ”Ondalık’ı seçin ve istediğiniz pikseli girin.
56
Herkese online bir albüm: Bir düğün ya da doğum günü partisinin fotoğraflarını davetlilere ulaştırmak istiyorsunuz. Ama resimleri teker teker e-posta yoluyla göndermeye üşeniyorsanız, bu web albümünü download edin: Fotocommunity. de, Photocase.de ya da GMX.
57 PROFESYONEL UYARI
Tatile birden fazla makineyle giderseniz sonradan çok pişman olursunuz: Resimleri makineden alıp doğru sıraya sokmak kolay değil. Bunu elle yapmak istemiyorsanız izlemeniz gereken yol şöyle:
Tarih/Saat ayarları: Kameraların tarih ve zamanını kontrol edin ve saniyesine kadar eşit ayarlayın. Böylece otomatik sıralamadan faydalanabilirsiniz. Bu yüzden makinelerin saatini bulunduğunuz tatil beldesinin yerel saatine göre ayarlanmasını tavsiye etmiyoruz.
Dosyaları hazır klasörlere yükleyin: Karmaşayı engellemek için her fotoğraf makinesi için bir klasör yapın, daha sonra birleştirirsiniz.
Dosya adlarını değişştirin: ACDSee’de örneğin birçok dosya adını değiştirebilir ve EXIF dosyalarını kullanabilirsiniz. Bu dosyalar fotoğrafın çekim zamanıyla ilgili bilgi de veriyor. Böylece, resimlerinizin hepsi bir bütün halinde dosya adlarına kavuşacak, örneğin:Amerika tatili 2003-06-17 20-31-56. jpg.
Kağıtta yüksek kalite,
doğru çıktı almak
doğru çıktı almak
Ünlü Fransız yazar Romain Gary’nin sarf ettiği, “Bir dahaki tufanda Allah yağmur değil kağıt yağdıracak” sözü korkutmasın: Siz resimlerinizin çıktısını rahatça alın, her şey yolunda gidecek.
58 MONiTORUNUZU KALiBRE EDİN
Fotoğrafı Photoshop’ta açtınız, ancak baskı aldığınızda monitördeki renkli görüntüyü kağıtta yakalayamadığınızı fark ettiniz. İlk önce monitörü kalibre edin, çünkü bütün aygıtlar fotoğraf üretim aşamasında her bir rengi biraz farklı gösterirler. Her seferde aynı renk bileşimini yaratamazsınız, bu yüzden kendi gerçek renklerinizi birleştiren monitörünüzü kalibre etmek için renk şablonunu kullanın, elinizde yoksa bu şablonu dışarıdan temin edin.
59 BASKI SIRASINDA BOZULAN RENKLER
Monitörü kalibre etmenize rağmen yazıcı renk hataları çıkartıyorsa Photoshop’ta “ön izleme” de Görünüm / Proof düzenlerini seçin. Ama bu proşli her yazıcı markası CD ya da disket olarak size vermiyor. Son çare olarak RGB Proşlden renk proşli ile devam edebilirsiniz. Gerçi tüm renk alanının RGB’sini karşılamasa da ve normalde resim baskısının kalitesi düşse de bu bir yardımdır. Dijital fotoğraf makinelerinin çoğu, zaten bu proşli standart olarak kullanıyor.
60 RESİMLERİ CIKIş İCN HAZIRLAMAK
Laboratuvarda hazırlanan resimlerin beyaz bir çevresi vardır ya da laboratuvar otomatik olarak resmin bir kısmını kesmiştir. Bunun sebebi de, dijital fotoğraf makineleri fotoğrafları 4:3 oranında kaydederken fotolaboratuvarların 2:3 oranıyla kaydetmesinden kaynaklanıyor. Kayıp olmaması için siz de resimlerinizi 2: 3 formatına göre ayarlayın ya da 3:4 çalışan başka laboratuarlar bulun.
61 KALiTELi RESİM KAĞIDI
Kaliteli ve pahalı resim kağıdı kullanıyorsanız malzemeyi iyi değerlendirmelisiniz. Sayfaları tam olarak kullanın. Birçok resmi tek bir A4 kağıdına basıp, daha sonra oradan kesip ayırabilirsiniz. Bütün resim çalışmalarında bu işlev mümkündür. Paint Shop Pro 7 için dosya /çok resim bas seç. Örneğin: Son baskıyı almadan önce ucuz kağıda bir ön baskı alın.Windows XP, standart formata uygun şyattaki baskılarda yardımcı olabilir. Dosya resim dosyası olarak adlandırıldıysa, düzen/dosya düzenle/dosya türü menüsünü açın ve print’i seçin.
4 KUCUK iPUCU
62
Doğru resim kalitesi/çözünürlüğü: Dijital fotoğraf makineleri resimleri genelde 72 ya da 92 dpi’lik bir çözünürlükle kaydediyor; buna karşı yazıcılar 150 dpi’den başlayan bir çözünürlük kullanıyor. Bunu da iyi bir resim ayarlamasıyla elde edebilirsiniz. “resim /resim ebadı”
63
Hafıza kartından baskı yapmak: Modern yazıcılar PC’ye gerek kalmadan fotoğraf baskısı yapabiliyorlar. Fotoğraf laboratuarlarında ve online fotoğraf baskı hizmetlerinde de bu imkan var. Hafıza kartını takıp resimleri ve boyutları seçmeniz yeterli oluyor.
64
Baskı giderleri ve kağıt seçenekleri: Birçok yazıcıda kağıt kalitesi ayarlanabiliyor. Buna göre yazıcı istenilen kaliteye ulaşıyor. Kısacası, “normal kağıt” resim kağıdından fazla kartuş harcar desek yalan olmaz.
65
Resimlerin kuruması lazım: Arka arkaya çok sayıda resim baskısı yapanların, resimleri yazıcıdan teker teker almasında fayda var. Bu, henüz kurumayan resimlerdeki mürekkebin bulaşmasını önler.
66 PROFESYONEL iPUCU PDF iLE YAZI RESİM iC iCE
Resimlerinize resim satırları ya da uyarılar eklemek istiyorsanız Word, Quark Xpress ya da Adobe InDesign gibi metin işleme programı ya da masaüstü yayıncılık programı kullanmadan edemeyeceksiniz. Bunun için sayfalarda resimleriniz için kutular yapın. şimdi resimlerinizi bu kutuların içine yerleştirin, kutuyu resme göre büyültün ya da küçültün. şimdi metresini yazın ve dokümanınızı döktürün. Ama e-posta olarak isterseniz bu dosyalar büyük gelebilir. Bir diğer tehlike de bu, o yüzden dosyayı PDF formatına alın. Adobe Acrobat Reader’i internetten ücretsiz olarak indirebilirsiniz. Alıcılar dosyayı hazırladığınız şekliyle görebilecek, ancak üzerinde değişiklik yapamayacaktır. Bu yüzden PDF dosyaları web sayfalarında herkesin tercihi. Adobe tarafından üretilen bu standardın, PDF yazmak için gereken programı Adobe Acrobat ise yaklaşık 650 Euro şyatla satılıyor. Ancak daha ekonomik alternatifler de var: Sözgelimi, CiB PDF adında ücretsiz bir yazılım (www cib.de adresinde) var, bununla Word dokümanlarından PDF yapabilirsiniz. Data Becker da PDF Genie ile bu hizmeti sunuyor, yaklaşık 50 Euro
Posted via Blogaway
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..