07 Nisan 2013

HAREKETLİ ÇEKİMLER


Çoğu fotoğraf makinesinin ayar tekerle­ğinde koşan bir atlet ikonuyla tanımlanan çekim tekniği hareketi simgeler. Koşan bir insan, hareket halindeki bir araba ya da zıp­layan, top oynayan sporcularla herhangi bir yarış bu kategoriye girer. Burada amaç hare­ket halindeki objeyi "dondurmak"tan başka bir şey değildir. Ancak ufak bir ayrıntıyı at­lamayalım.

Hareket  halindeki  objeyi  dondurabil-mek için sizin de hareket halinde olmanız ya da en kötü olasılıkla durduğunuz yerde fotoğraf makinenizle çekim sırasın­da hareketli objeyi takip etmeniz gerekmektedir.  Bu çekim  tekniği sayesinde  fotoğrafınızda  hareketli obje net bir şekilde çıkarken, obje­nin önündeki ve arkasındaki ortam-sa bulanık yani flu olacaktır.

En doğru anı yakalamak

Peki böyle bir çekimde en doğ­ru görüntüye nasıl ulaşılır? İşin doğ­rusunu söylemek gerekirse en doğru anı yakalamanın sırrı bolca pratik yapmaktan geçiyor. İşin profesyonelleri bile bazen o doğru anı yakalamak için koca bir makarayı  kullanmak  zorunda  kalabilirler. Ancak ortaya çıkacak görüntünün farklılığı ve havası bu emeği harcamaya değer.

Hareketli objelerin fotoğraflarını aslında durduğunuz yerde de çekebilirsiniz. Fakat bu durumda pozlama yapılan ortamın tama­mını donduracağınız için çektiğiniz fotoğra­fın herhangi bir özelliği olmaz. Hareketli objeyi bulunduğu ortamdan koparabilmek için sizin de hareket halinde olmanız gere­kir. Buna en güzel örneği kendinizi hareket halindeki bir otobüs ya da otomobilin içinde gidiyorken yapacağınız çekimleri göstere­rek verebiliriz.

Zira böyle bir atmosferde otobüsün için­deki her şey de sizinle birlikte hareket edi­yordur. Ancak yol, yol kenarındaki ağaçlar, kısacası otobüsün dışındaki her şey yerli ye­rinde hareketsiz bir şekilde duruyordun Ar­tık rahatça arka fona ağaçları ya da istediği­niz bir ortamı alarak çekim yapabilirsiniz. Böyle bir ortamda makineyi titretmemeniz gerektiğini yeniden hatırlatalım.

Peki olduğunuz yerden hareketli objeleri nasıl çekebilirsiniz? Bunun da bir yolu var. Ancak önceden uyaralım, bu tür bir çe­kim tekniği hareketli bir aracın içindeyken yapılan çekimlere göre çok daha zordur. Çünkü bu durumda hareketli objeye pozla­ma yaparken makinenizi de hareket ettir­melisiniz.
Her şeyin başı zaman

Şimdi gelelim bol bol alıştırmadan ne kastettiğimize. Hareketli objelerle ilgili en doğru pozlamayı çekebilmek için deklanşö-' rün ve makinenin hızını doğru ayarlamalısı­nız. Yani deklanşör - enstantane ayarını 1/10 saniyeye getirmeniz tek İnişimi hiçbir işe va ramaz. Hareket halindeki objeyle makineyi hareket hızı da sonuca doğrudan etki ede­cektir.

Bu nedenle doğru zamanlamayı yakala­mak için enstantane ayarıyla oynamanız ge­rekebilir. Bu yazımızda görmekte olduğu­nuz ilk örnek 1/15 enstantane ayarıyla çekil­miştir. Arabanın içindeyken şoförümüzü de içine alacak şekilde yaptığımız kadrajda dış mekandaki hareket izleri otomobil hızlan­dıkça fazlalaşır ve ortaya çarpıcı bir poz çıka­rır. Durduğumuz yerden hareketli bir obje­yi çekmekse nispeten daha zordur. Zira ma­kineyi hareket ettirirken titreme yapma ola­sılığınız bir hayli yüksek. İkinci örnekteyse hızlı bir şekilde yürümekte olan bir kişiyi kameramızla takip ederken deklanşöre bas­mamız sonucu çekilen bir fotoğrafı görmek­tesiniz.

BİLGİ : Karlı havalara özel ipucu

Fotoğraf çekmenin mevsimi olmaz. Güzel bir fotoğraf için yaz-kış, yağmur-çamur ayrı­mı yapılamaz. Her ortamın kendisine haz bir ayrıcalığı vardır. 4 mevsim içinde belki de en yanıltıcı fotoğraflar kışın çekilir. Çünkü karlı havalarda fotoğraf çekmek biraz zor olabilir. Etraftaki aşırı beyazlık fotoğraf makinenizin otomatik ışık ayarlama yeteneğini kısmen ya da tamamen etkisiz kılar ve her taraf bembeyaz aydınlık içindeyken, bir de bakar­sınız, ortaya kap karanlık bir fotoğraf çıkmış. Bu tür sorunları ortadan kaldırmak için ma­kinenize iki ince ayar yapmalısınız. Birincisi flaş kullanmak. Flaş hem makinenin yanlış algılayacağı ışık değerini bertaraf edecektir, hem de menzili içindeki ortama ayrı bir be­yazlık ve derinlik katacaktır.
Diğer ince ayarsa makinenin "exposu-re" değerini 1 birim artırmak. Böylece olası bir karanlık fotoğrafı daha işin başında en­gelleyebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..