Bu güne değin fotograf konusunda çok şey yazıldı ve
söylendi. Sergiler, paneller, seminerler, sempozyumlar yapıldı. Yeterli olmasa
da fotograf albümleri yayınlandı. Üniversitelerimizde "Fotograf Ana Sanat
Bölümleri" açıldı. Ama ne varki özel konularda ayrıntılı kitaplar ve
makaleler yayınlanmadı.
Bu yazıda 18 yıldır bu işi bir meslek olarak yapan birisi
olarak deneyim ve birikimlerime dayanarak ana kurallardan ve işin gizlerinden
söz edeceğim.
Bale fotografcılığı geniş anlamıyla Sahne Fotografcılığı,
kanımca nasıl Sahne Sanatlarının kendine özgü kuralları ve anlatın dili varsa,
Bale Fotografcılığının da temel fotografcılık bilgilerinin yanında kendine özgü
bir anlatım dili ve teknikleri, zorlukları olan çoğu zaman sanatsal kaygılar tasıyan
bir uğraştır. Zevkli olmasına karşın sanıldığı kadar kolay olmayan, özel
beceriler, deneyim ve diplomasi gerektiren bir meslektir. Balenin çalışma
ortamında bulunmadan, bale derslerini izlemeden, hatta bu insanları tanımadan,
fotograf çekmek olasıdır ; ama bu tür fotograf çalışmaları çoğu zaman teknik
hatalarla doludur. Bale kampanileri tarafından istenmeyen fotograflar ve
istenilmeyen fotografcılar, bu tür fotografcılar yeni prodüksiyonlara
çağrılmazlar.
Sahnelenen herhangi bir yapıttan fotograf çekmeden önce izin
almalısınız.
Bale sanatı, tamanen estetiğe dayanan kendine özgü anlatım
dili ve teknikleri olan bir sanattır. Klasik baleye tepki olarak doğan modern
dansta da klasik baledeki kadar katı olmasa da kurallar ve anlatım teknikleri
vardır. Bale fotografcısının tabi ki bir koreograf kadar veya danscı kadar bale
tekniklerini bilmesi gerekmez. Ama çoğu zaman hareketlerin, duruşların, geçiş
hareketlerinin bilinmesi gerekmektedir. Yalnızca hangi filmin veya nasıl bir
kamera ve filtre kullanılmasını bilmek bale fotografcılığı için yeterli
değildir.
Bir bale eserinde sanıldığı kadar özgür açı kullanamazsınız.
Kullandığınız takdirde, komposizyon açısından güzel bir görüntü verebilir ama
bale açısından bir değer ifade etmez. Çünki çizgi yanlıştır veya prima balerin
için olumsuz bir tanıtımdır. Bu tür fotograflar sergilenemez ve yayımlanamaz.
Sahneden fotograf çekmeden önce kim ve ne için çekim
yapacağınıza karar vermelisiniz.Örneğin bu fotograflar basın da mı
kullanılacak, afiş, poster mi yapılacak, siyah-beyaz mı olacak, pozitif mi,
negatif mi çekim yapacaksınız ?
Özellikle bale temsillerinde flaş kullanmak hem tehlikeli
hem de yasaktır. Sahnenin o büyülü atmosferi, dekor ve kostüm cümbüşünü flaş
kullanarak öldürmeniz yanında balerin ve baletlerin sakatlanmalarına bile neden
olabilirsiniz. Özel çekimlerin dışında flaş kullanmamalısınız. Çok yüksek ASA
lı filmlerle bu sorununuzu çözebilirsiniz. Özellikle Jump, Pürüvet gibi hızlı
hareketlerin net fotoğraflarını çekebilmeniz için 125 enstantanenin altına
düşmemeye çalışmalısınız.
Sanatcılar her ne kadar profesyonel de olsalar, kamera
karşısında kendilerini pek rahat hissetmezler, huysuzlanırlar, hem
fotograflarının çekilmesini isterler hem de naz ederler. Bunun çeşitli
nedenleri olabilir ; rolünü beğenmemiştir, kostümünü beğenmememiştir, uzaktan
çekim yapılmasını isteyebilirler vs. Sahnenin tozunu yutan primadonnasından,
prima balesinden bayrak sallayan figüranına kadar herkes kapris yapabilir. Bu
gibi durumlarda diplomasi ve dostluklarla sorunları çözümlemelisiniz.
Tüm bunların dışında bale fotograflarının seçimini bir uzman
kişi ile yapmalısınız. Bunun dışında çektiğiniz negatif ve pozitiflerin
labaratuvarlarınızla ilişkilerinizi, diyaloglarınızı sağlıklı kurmalı ve çok
fazla şeyler istemelisiniz. Ayakları kesilmiş bale fotografları ve renk
düzeltmesi yapılmamış baskılara razı olmamalısınız. Çünkü bu profesyonel
laboratuvarlarda negatiflerde renk düzeltme çok kolaydır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..