Her
nesnenin çekimi makro fotoğraf anlamına gelmese de, makro özellikli dijital
fotoğraf makinelerinin bu tip çekimlerde bir numaralı seçim olduğu da
tartışılmaz. Nesne çekimi denince, bir masanın üzerine koyup çekebileceğiniz
tüm cisimler kastedilir. Oyuncaklar, bitkiler, kompozisyonlar ve hatta maket
treniniz bile fotoğraf konusu olabilir.
Yapay bir gökyüzü
Bu
tür çekimlerde yaşayacağınız tek sorun aydınlatmadır. Oyuncak treninizi ortam
ışığıyla çekecek olursanız fotoğraf çok yapay görünecektir. Avizenin veya
tavandan yansıttığınız flaşın ışığı yetersiz geleceğinden, vagon altları ve
tekerlek gibi bölgeler karanlık çıkacaktır. Küçük düzeneklerde file
şemsiyeler kullanarak yapay bir gökyüzü oluşturabilirsiniz. File şemsiyenin yanlan
ışığın saçılmasını sağlayacak; böylece alt kısımları aydınlatma derdi de
çözülecektir.
Daha
büyük düzeneklerde ise, düzeneğin üzerine beyaz bir örtü gerebilirsiniz.
Kenarlara beyaz yansıtıcılar koymanızda da yarar var. Ancak örtünün yanlardan
sarkmasını sağlarsanız, yansıtıcılara ihtiyacınız kalmaz. Çünkü bu kısımlar,
yansıtma görevini üstlenecektir.
Sert güneş ışığı
Nokta
aydınlatma gibi sert ışık kaynaklarını kullanırsanız, daha gerçekçi sonuçlar
alabilirsiniz. Ayaklı lamba ve karton borular bu iş için uygun seçeneklerdir.
Boruyu güneş ışınını oluşturmak için kullanmalısınız. Borunun arkasına lambayı
yerleştirin ve boruyu lambaya sabitleyin. Böylece ışığın sadece borunun
içinden geçmesini sağlayacaksınız. Ayrıca kağıttan bir huni yapabilir ve huniyi
borunun lamba tarafındaki ucuna yapıştırabilirsiniz. Hazırladığınız düzeneği
nesneye yönlendirdiğinizde, yeterli bir aydınlatma da sağlanmış olur. Karartılmış
bir odada tütsü yakarak sis etkisi yaratmanız bile mümkün.
Çekim açısı
Bu
tür düzeneklerde aydınlatma beyaz örtüden yansıyan ışıkla sağlandığı ve ışık da
sahte gökyüzü tarafından engellendiği için uzun enstantane değerleriyle çekim
yapmak gerekir. Yansıtıcıya fotoğrafın oluşmasını sağlayacak- kadar ışığın
girebilmesi için, üç eksenli bir üçayak kullanmanız yararlı olabilir.
Üç
ekseni de birbirinden ayrı olarak ayarlanabilen üçayaklar işinizi bir hayli
kolaylaştırır. Farklı bir seçenek ise küreli üçayak kullanmaktır. Bu tip
üçayaklarda fotoğraf makinesi her yöne çevrilebiliyor ve sıkıştırma tek kol
üzerinden yapılıyor. Küre çapının en azından 5 cm olmasına dikkat edin.
Çünkü küçük kürelerin belirlenen açılarda sabitlenmesi oldukça zordur.
Nesneleri kesmek
Oyuncak
ayılar ve benzeri nesneler hassas hatlara sahiptir. Bu tip nesneler mavi kutu
tekniğinde anlatılan yöntemle seçilir. Ancak araba ve uçak gibi plastik
oyuncaklarda seçme işlemini path oluşturma tekniğiyle yapmak daha doğrudur.
Bu yöntemde, CorelDraw ya da
Photoshop gibi yazılımlardan alışık olduğumuz çizgilerle çalışıyoruz.
Kullanılan araca Photoshop'da pen tool adı verili yor. Yaptığımız işlem ise,
cismin dış hatlarını çizgilerle belirlemek. Önce fareyle hatlar üzerinde bir
nokta koymalı, ardından da ikinci noktayı oluşturmalısınız. İkinci noktayı
oluştururken farenin sağ tuşunu basılı tuttuğunuzda, iki nokta arasındaki
çizgiyi bükebilirsiniz. Bu işlem, ince bir cetveli bükmeye benzer. Ne kadar
büktüğünüzü çizginin iki ucunda yer alan kollar gösterecektir. Bu kolların
uzunluğu, bükme miktarınızı ifade eder. Birbirini takip eden çizgiler sonuçta
nesnenin dış hatlarını çevirmelidir.
işaretleme
aletiyle keskin hatlar oluşturmadan biraz çalışmanızda yarar var. Bu yönteme
alıştığınızda, sadece iki noktayla "S" bile çizebilirsiniz.
Fotoğraf
üzerinde çalışmaya başladığınızda, öncelikle resmi ikinci katman olarak
kopyalayın ve orijinal tabakayı kilitleyerek görüntüden çıkartın. İlk noktayı
nesnenin kenar hatlarında herhangi bir yere koyun. Ardından yine bu hatlarını
takip ederek farenin sağ tuşuna basın. Her tıklamanızda yeni bir çizgi oluşacaktır.
Mümkün olabildiğince az noktayla çalışmalısınız. Az nokta daha uyumlu
bükülmeler anlamına gelecektir. Düz bir hat takip etmeniz gerektiğinde,
sonraki noktayı kısa bir tıklamayla yerleştirin. Böylece uçlarında kollar
bulunmayan bir doğru çizilecektir. Cismi çevrelemeyi bitirdikten sonra son
noktayı ilk noktanın üzerinde koymalısınız. Son noktayı başka yere koyarsanız,
yazılım bu noktayla ilk nokta arasına bir doğru koyacaktır. Bu da istenmeyen
bir alanın seçilmesine sebep olur.
Bu
yöntemle yapılan iş belirli bir alanı seçmek değil, o alanı işaretlemektir.
Bu yüzden path'i oluşturduğunuzda çevrelediğiniz alanı da seçmelisiniz.
Path
penceresini açın ve işaretlediğiniz alanı seçin. Seçim için Path üzerinde farenin
sağ tuşuna basmalı ve menüden make seleetion komutuna tıklamalısınız. Açılan
pencerede bir de hassasiyet ayarı bulunur. Bu ayarı çok belirgin ve keskin
hatlar söz konusuysa en az 2 piksel olarak tanımlayın. Normalde arka zemin,
cismin hatlarının üzerinde parlar ve zeminle cismin kenarları birbirine
karışır. Böyle olmasaydı, cisim tırtıklı makasla kesilmiş gibi görünecekti.
Son
olarak select menüsünden Inverse komutunu çalıştırın ve Delete tuşuna basın.
Böylece nesneyi zeminden ayırmış olacaksınız.
Filtre ve efektler
Montaj
işleminin ne kadar başarılı olacağı farklı etkenlere bağlıdır. Bir nesne ne
kadar büyükse, ayrıntı ve desenler de o kadar belirginleşir. Nesnelerin
üzerindeki pürüzleri yumuşatma Hltreleriyle azaltabilirsiniz; ancak pürüz filtresi
daha iyi bir çözüm sağlayacaktır. Bu filtre güncel grafik yazılımlarının hemen
hepsinde vardır. Aslında tarama işlemlerinde meydana gelen kirlilikleri
gidermek için geliştirilen filtreyi bu tip ihtiyaçlar için de
kullanabiliyoruz. Filtre nesne üzerindeki pürüzleri giderir ve yüzeyleri
hafifçe bu-lanıklaştırır.
İkinci
önemli etken ise ışıktır. Fotoğrafı aydınlatmadan çekerseniz, kullandığınız
zeminle uyuşmaz. Bu durumu gidermek için grafik yazılımlarının sunduğu
ışıklandırma/aydınlatma filtrelerini kullanmalısınız. Bu filtreler, fotoğraf
üzerinde bir veya birden çok yapay ışık kaynağı oluşturmanızı sağlar.
Filtreleri
uygularken kopyalanmış bir katman üzerinde çalışın. Böylece montaj sırasında
katman yöneticisinden filtre-lenmiş tabakanın şeffaflığını artırabilir ve
orijinal resmin daha fazla görünmesini sağlayabilirsiniz. Daha sonra efekti
kademe kademe düşürerek arka fonla fotoğrafın ışık ayarını dengeye getirme
şansı da bulacaksınız.
Ardından
sıra gölgeye gelecektir. Gölge efektiyle nesnenin arkasına bir gölge düşürme
imkanına sahipsiniz. Ancak gölgeyi hafif yapmanızda büyük yarar var. Aksi halde
fotoğrafın doğallığını yitirebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..