07 Nisan 2013

NESNE ÇEKİMLERİ


Her nesnenin çekimi makro fotoğ­raf anlamına gelmese de, makro özellikli dijital fotoğraf makinele­rinin bu tip çekimlerde bir numaralı seçim olduğu da tartışılmaz. Nesne çeki­mi denince, bir masanın üzerine koyup çekebileceğiniz tüm cisimler kastedilir. Oyuncaklar, bitkiler, kompozisyonlar ve hatta maket treniniz bile fotoğraf konu­su olabilir.

Yapay bir gökyüzü

Bu tür çekimlerde yaşayacağınız tek so­run aydınlatmadır. Oyuncak treninizi ortam ışığıyla çekecek olursanız fotoğraf çok yapay görünecektir. Avizenin veya tavandan yansıttığınız flaşın ışığı yeter­siz geleceğinden, vagon altları ve teker­lek gibi bölgeler karanlık çıkacaktır. Kü­çük düzeneklerde file şemsiyeler kulla­narak yapay bir gökyüzü oluşturabilirsi­niz. File şemsiyenin yanlan ışığın saçıl­masını sağlayacak; böylece alt kısımları aydınlatma derdi de çözülecektir.
Daha büyük düzeneklerde ise, düze­neğin üzerine beyaz bir örtü gerebilirsi­niz. Kenarlara beyaz yansıtıcılar koyma­nızda da yarar var. Ancak örtünün yan­lardan sarkmasını sağlarsanız, yansıtıcı­lara ihtiyacınız kalmaz. Çünkü bu kı­sımlar, yansıtma görevini üstlenecektir.




Sert güneş ışığı

Nokta aydınlatma gibi sert ışık kaynak­larını kullanırsanız, daha gerçekçi sonuçlar alabilirsiniz. Ayaklı lamba ve kar­ton borular bu iş için uygun seçenekler­dir. Boruyu güneş ışınını oluşturmak için kullanmalısınız. Borunun arkasına lambayı yerleştirin ve boruyu lambaya sabitleyin. Böylece ışığın sadece boru­nun içinden geçmesini sağlayacaksınız. Ayrıca kağıttan bir huni yapabilir ve hu­niyi borunun lamba tarafındaki ucuna yapıştırabilirsiniz. Hazırladığınız düze­neği nesneye yönlendirdiğinizde, yeterli bir aydınlatma da sağlanmış olur. Karar­tılmış bir odada tütsü yakarak sis etkisi yaratmanız bile mümkün.

Çekim açısı

Bu tür düzeneklerde aydınlatma beyaz örtüden yansıyan ışıkla sağlandığı ve ışık da sahte gökyüzü tarafından engellendi­ği için uzun enstantane değerleriyle çe­kim yapmak gerekir. Yansıtıcıya fotoğra­fın oluşmasını sağlayacak- kadar ışığın girebilmesi için, üç eksenli bir üçayak kullanmanız yararlı olabilir.
Üç ekseni de birbirinden ayrı olarak ayarlanabilen üçayaklar işinizi bir hayli kolaylaştırır. Farklı bir seçenek ise küreli üçayak kullanmaktır. Bu tip üçayaklarda fotoğraf makinesi her yöne çevrilebili­yor ve sıkıştırma tek kol üzerinden yapı­lıyor. Küre çapının en azından 5 cm ol­masına dikkat edin. Çünkü küçük küre­lerin belirlenen açılarda sabitlenmesi ol­dukça zordur.

Nesneleri kesmek

Oyuncak ayılar ve benzeri nesneler has­sas hatlara sahiptir. Bu tip nesneler mavi kutu tekniğinde anlatılan yöntemle seçi­lir. Ancak araba ve uçak gibi plastik oyuncaklarda seçme işlemini path oluş­turma tekniğiyle yapmak daha doğru­dur.
Bu yöntemde, CorelDraw ya da Pho­toshop gibi yazılımlardan alışık olduğu­muz çizgilerle çalışıyoruz. Kullanılan araca Photoshop'da pen tool adı verili yor. Yaptığımız işlem ise, cismin dış hat­larını çizgilerle belirlemek. Önce fareyle hatlar üzerinde bir nokta koymalı, ar­dından da ikinci noktayı oluşturmalısı­nız. İkinci noktayı oluştururken farenin sağ tuşunu basılı tuttuğunuzda, iki nok­ta arasındaki çizgiyi bükebilirsiniz. Bu işlem, ince bir cetveli bükmeye benzer. Ne kadar büktüğünüzü çizginin iki ucunda yer alan kollar gösterecektir. Bu kolların uzunluğu, bükme miktarınızı ifade eder. Birbirini takip eden çizgiler sonuçta nesnenin dış hatlarını çevirme­lidir.

işaretleme aletiyle keskin hatlar oluş­turmadan biraz çalışmanızda yarar var. Bu yönteme alıştığınızda, sadece iki noktayla "S" bile çizebilirsiniz.

Fotoğraf üzerinde çalışmaya başladı­ğınızda, öncelikle resmi ikinci katman olarak kopyalayın ve orijinal tabakayı ki­litleyerek görüntüden çıkartın. İlk nok­tayı nesnenin kenar hatlarında herhangi bir yere koyun. Ardından yine bu hatla­rını takip ederek farenin sağ tuşuna ba­sın. Her tıklamanızda yeni bir çizgi olu­şacaktır. Mümkün olabildiğince az nok­tayla çalışmalısınız. Az nokta daha uyumlu bükülmeler anlamına gelecek­tir. Düz bir hat takip etmeniz gerektiğin­de, sonraki noktayı kısa bir tıklamayla yerleştirin. Böylece uçlarında kollar bulunmayan bir doğru çizilecektir. Cismi çevrele­meyi bitirdikten sonra son noktayı ilk noktanın üze­rinde koymalısı­nız. Son noktayı başka yere koyar­sanız, yazılım bu noktayla ilk nokta arasına bir doğru koyacaktır. Bu da istenmeyen bir ala­nın seçilmesine se­bep olur.

Bu yöntemle ya­pılan iş belirli bir alanı seçmek değil, o alanı işaretlemek­tir. Bu yüzden path'i oluşturduğunuzda çevrelediğiniz alanı da seçmelisiniz.

Path penceresini açın ve işaretlediğiniz alanı seçin. Seçim için Path üzerinde fa­renin sağ tuşuna basmalı ve menüden make seleetion komutuna tıklamalısınız. Açılan pencerede bir de hassasiyet ayarı bulunur. Bu ayarı çok belirgin ve keskin hatlar söz konusuysa en az 2 piksel ola­rak tanımlayın. Normalde arka zemin, cismin hatlarının üzerinde parlar ve ze­minle cismin kenarları birbirine karışır. Böyle olmasaydı, cisim tırtıklı makasla kesilmiş gibi görünecekti.
Son olarak select menüsünden Inverse komutunu çalıştırın ve Delete tuşuna ba­sın. Böylece nesneyi zeminden ayırmış olacaksınız.

Filtre ve efektler

Montaj işleminin ne kadar başarılı ola­cağı farklı etkenlere bağlıdır. Bir nesne ne kadar büyükse, ayrıntı ve desenler de o kadar belirginleşir. Nesnelerin üzerinde­ki pürüzleri yumuşatma Hltreleriyle azal­tabilirsiniz; ancak pürüz filtresi daha iyi bir çözüm sağlayacaktır. Bu filtre güncel grafik yazılımlarının hemen hepsinde vardır. Aslında tarama işlemlerinde mey­dana gelen kirlilikleri gidermek için ge­liştirilen filtreyi bu tip ihtiyaçlar için de kullanabiliyoruz. Filtre nesne üzerindeki pürüzleri giderir ve yüzeyleri hafifçe bu-lanıklaştırır.
İkinci önemli etken ise ışıktır. Fotoğ­rafı aydınlatmadan çekerseniz, kullandı­ğınız zeminle uyuşmaz. Bu durumu gi­dermek için grafik yazılımlarının sun­duğu ışıklandırma/aydınlatma filtreleri­ni kullanmalısınız. Bu filtreler, fotoğraf üzerinde bir veya birden çok yapay ışık kaynağı oluşturmanızı sağlar.

Filtreleri uygularken kopyalanmış bir katman üzerinde çalışın. Böylece montaj sırasında katman yöneticisinden filtre-lenmiş tabakanın şeffaflığını artırabilir ve orijinal resmin daha fazla görün­mesini sağlayabilirsiniz. Daha sonra efekti kademe kademe düşürerek arka fonla fotoğrafın ışık ayarını dengeye getirme şansı da bulacaksınız.
Ardından sıra gölgeye gelecektir. Göl­ge efektiyle nesnenin arkasına bir gölge düşürme imkanına sahipsiniz. Ancak gölgeyi hafif yapmanızda büyük yarar var. Aksi halde fotoğrafın doğallığını yi­tirebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..