AKVARYUM VE SUALTI
ÇEKİMLERİ
İlk kez balık fotoğrafı çekiyorsanız, bu işlemi bir
akvaryumun önünde gerçekleştirmelisiniz. Ancak bu çekim sırasında
karşılaşacağınız şartlar, beklenmedik zorluklan da beraberinde getirir.
Karartılmış bir odada akvaryumu halojen lamba ile aydınlatsanız bile, ışık
şartları sizi zorlayacaktır. Akvaryumlarda fotoğraf çekimi için yeterli ışık
bulunmaz. Kullanacağınız aydınlatma cihazları ise, yaydıkları parlak ışık ve sıcaklık
nedeniyle balıkları kaçıracaktır. Bu durum karşısında başvurulacak en kolay
yöntem, ışık duyarlılığını 800 ASA'ya çıkarmaktır. Bu durumda 1/15'lik
enstantane değerlerini de kullanabilirsiniz. Bir köşede sakin ve hareketsiz
duran balıkları bu hızla çekmeniz mümkün. Ancak hareket edecek olurlarsa,
fotoğrafta flu görünürler.
Akvaryum çekimleri
İlk seçeneğiniz flaş kullanmaktır. Flaşınız akvaryumun
camından yansıyacağı için, bir yansıma engelleyicisine ihtiyacınız var. Çekim
yaparken engelleyiciyi cama iyice dayayın. Ancak bu durumda flaş sadece üst kısımları
aydınlatacak, alt kısımlar ise karanlıkta kalacaktır. Fotoğraf makinesinin
üzerine takılabilen harici bir flaş, bu gibi durumlarda imdadınıza
yetişebilir. Flaşın TTL yönetimi ve makineye takmak için adaptörü varsa, dahili
flaş ile uyumlu çalışabilir. Harici flaşın gücü en az 40 olmalıdır. Fotoğraf
çekerken flaşı akvaryuma doğru, tepeden ve hafif yandan tutun. Akvaryumun
üzeri kapalıysa kapağını kaldırın.
Akvaryuma kısa bir süre için yerleştireceğiniz beyaz tabak,
beyaz ayarı yapmanızı kolaylaştırır. Makinenizde bu ayar yoksa, yerine neon
lambalar için tanımlanmış programı deneyebilirsiniz. Flaş, balıkları
etkilemeyeceği gibi, bazılarını da yumurtlamaya itecektir. Doğa ortamında bu
davranış yağmur öncesi sıklıkla görülür. Flaş da balıklar tarafından şimşek
çakması olarak algılanır.
Su altında çekim yapmak
Su altında çekim yapabilmek için özel su altı kafesleri
gerekir. Küçük dijital fotoğraf makineleri için plastik kafesler bulabilirsiniz.
Objektif ve kafesin ön camının doğrudan birbirine bağlı olmaması, büyütme
işlemleri ve netlik ayarları için önemli bir avantajdır. Kafes kullanırken,
deklanşör dışında neredeyse hiçbir tuşa ulaşmak mümkün olmaz. Bu nedenle
makineyi kafese koymadan önce, çekim programını otomatiğe getirmek gerekir.
Daha büyük veya uzun mercekli fotoğraf makineleri için
PVC'den yapılmış plastik poşetler de kullanılabilir. Poşetlerin ön kısmında
bir cam parçası bulunur ve bu parça objektifin önünde durur. Cam parça, ya bir
tutacakla fotoğraf makinesinin altıdaki vida deliğine sabitlenir; ya da
doğrudan merceğin önüne vidalanır. Poşetin eldiven şeklindeki girintileri
sayesinde, fotoğraf makinesini istediğiniz şekilde ayarlamanız da mümkün.
Bu tip poşetler genellikle 10 metrelik dalışlar için
uygundur. Bazı poşetlere flaş sığdırmak da mümkün. Ancak flaşlar sadece su
üstü çekimleri için kullanılmalıdır. Suyun altında flaş ışığı kolayca
kırılacak ve doğrudan merceğe ulaşacaktır. Bu durum, sonuçların beyaz ve soluk
olması anlamına gelir. Yine de şansınızı denemek istiyorsanız, flaşı objektifin
yan tarafında ve biraz mesafeli olarak yerleştirmelisiniz. Ayrıca flaş
patlarken 100 ile 1000 Volt arasında gerilim oluşacağından, su altında
çarpılma tehlikesine karşı güvenilir plastik veya metal kafesleri kullanmanızda
yarar var.
Basit renk düzeltmesi
Su altında çektiğiniz fotoğrafların birçoğu sizi hayrete
düşürecektir. Otomatik beyaz ayarı su altında yapılamadığından, flaşsız
fotoğraflarınız genellikle renksiz çıkar. Grafik yazılımlarının büyük kısmı,
sorunu düzeltmek için iki seçenek sunar. Bunlardan ilki basit düzeltme, diğeri
ise seçmeli düzeltmedir.
Dijital fotoğraflar RGB renk düzeni içinde, yani kırmızı,
yeşil ve mavi yoğunluklarına göre ifade edilir. Bu düzende 16.7 milyon farklı
renk oluşturulabilir ve bu renkler bir gökkuşağının tüm tonlarını kapsar.
Basit düzelteme, renk sisteminin kaydırılması temeline dayanıyor. Kaydırmanın
oranına göre sarı bölgeler yeşil veya mavi şeklinde görünür. Renklerin
parlaklığı ise değişmez. Photoshop'da bu işleme ulaşmak için Image /
Adjust / Hue-Saturation komutlarını kullanmalısınız.
Su altı çekimlerinde genellikle yeşil ve maviye kayan
renkleri de aynı şekilde düzeltebilirsiniz. Değerlerde 2-5 arasında
yapacağınız küçük bir artış düzeltme için uygun olacaktır. 10'dan fazlasını
kullanmanızı ise tavsiye etmiyoruz. Eğer fotoğraftaki renk kaymaları bu şekilde
düzelmiyorsa, tüm değerleri sıfırlayın ve seçmeli düzeltmeye geçin.
Seçmeli renk düzeltmesi
Bu düzeltme ayarını sadece orta sınıf ve üzeri grafik yazılımları
sunuyor. Seçmeli renk düzeltmesinde bütün renk sistemi yerine sadece belirli
renk aralıkları kaydırılır. Önce değiştirilecek temel renk seçilir. Bu renk
RGB sisteminde kırmızı, -yeşil ya da mavi; CMYK sisteminde ise cyan, magenta ya
da sarı olabilir. Profesyonel yazılımlar, beyaz, siyah ve gri renkler
üzerinde düzeltme yapma imkanı da sunar. Photoshop kullanıyorsanız, Image /
Adjust / Selective Color komutları ile seçmeli düzeltme ayarlarına ulaşmanız
mümkün.
Resimde gördüğünüz örnekte yeşil renk düzeltilmeli. Bu rengi
seçtikten sonra karşınıza birçok ayar çubuğu çıkacak. Bu çubukları kullanarak
rengin göründüğü her noktadaki cyan, magenta, sarı ve siyah renklerin
oranlarını düzeltebilirsiniz.
Cyan'da yapacağınız azaltma önce kırmızı, ardından da gül
kurusu renk tonlarına doğru geçişe neden olur. Değeri yükseltmek ise o
alanların daha yeşil çıkmasını sağlar ve resmin kontrast oranını arttırır.
Magenta ise bunun tam tersi bir etki gösterecektir. Sarı kendini çok fazla
göstermez; azalttığınızda resimdeki maviliği biraz artırır, tersi durumda ise
sarı renkleri doygunlaştırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..