KÖTÜ HAVA
Biraz rüzgar ve yağmurun sizi fotograf çekmekten alıkoyması çok kolaydır. Ancak kötü hava koşullarını kaale almamak nefes kesici fotoğraf fırsatlarını kaçırmak anlamına gelir. Bulutlar, yağmur, pus ve kar çoğunlukla fotoğrafçılığınızda en iyi sonuçları ortaya çıkarır. Kötü hava size hayal gücünüzü en iyi şekilde test etme şansını verir. Kötü koşullara karşı, tam olarak, kendinizi öne sürersiniz. Bu çekimleri yapmak için, biraz fazladan özen ve azim dışında, çok özel bir tertibata ihtiyacınız yoktur.
YAĞMUR
Uygun bir şekilde
üstesinden gelinirse yağmur, fotoğraflarınıza fazladan yaratıcı bir unsur
ekleyebilir. Su, özellikle hava kararmışken, tam bir ayna görevi görür. Bu
yüzden suyu renkli kent yansımalarını göstermek için kullanın. İşte Richard
Founds, yağmurlu bir şehirdeki tüm renkleri ve atmosferi yakalayabilmek için
düşük hızlı film kullanıp, ıslak kaldırımın görüntüsünü bu şekilde yakaladı.
Netliği kaldırıma yaptı, ama başka bir seçenek netliği uzakta yansımaya yapmak
olabilirdi.
Mümkün olan en kısık
diyafram değeri seçilerek ve netlemeyi ilgilenilen iki noktanın ortasına
yaparak, her iki alanın da keskin görünmesi sağlanabilir. Bunu kontrol etmek
için, eğer varsa, kameranızın alan derinliği önizleme özelliğini kullanın.
Maksimum etki için
gece yağmurda çekim yapın ve su birikintilerindeki dükkan ışıklarının tüm
renklerini kaydedin. Birkaç yardımcı pozlama, yağmur damlalarının filme
kaydedilmesine engel olacaktır. Modern pozometrelerin oldukça hassas ölçümler
yapabilmelerine rağmen, ölçüm aldatıcı olabilir. Eğer +1 ve +2 stopluk
ekstradan çekimler yaparsanız, uzun pozlamanın sebep olacağı herhangi bir
film hızı kaybını hesaba katmış olursunuz.
SİS VE PUS
Sis ve pus fotograflarınızı doğal olarak geliştirir. Onlar doğanın doğal
filtreleridir ve ekstra atmosfer eklemek için kullanışlıdırlar. Sis görüş
netliğini muhteşem bir şekilde keser. Öyleyse fotograflayacak keskin hatlı
şekiller arayın ve ayrıntılara inebilmek için tele bir objektif kullanın.
Objektifin buğulanmasını önlemek için skylight filtresi kullanın. Sis ve pus
sahneleri, sahnenin fazla griye kaçmasını ve parlaklık azlığını önlemek için
yapılacak hafif dozda -yarım stop- fazla pozlamayla (overexposure), en iyi
şekilde görünür. Gruplayarak pozlama (bracketing) da gerekirse kullanılabilir.
Pusu yakalamak için uygun bir zaman, güneşin aniden doğduğu sabahın erken
saatleridir.
GRADUATED FİLTRE
KULLANMA
Bulutlardaki
detayları korumak ve fotografınızda gökyüzünün etkisini arttırmak için graduated
filtre kullanın. Bu filtreler her güçte ve renkte olabilir. Bunlar, objektifin
önüne bir adaptör halkası aracılığıyla yerleştirilmiş tutma yuvasının içinde
plastik -reçine- türevinde ya da doğrudan objektifinize uyan, yuvarlak
filtrelerdir.
Graduated filtre kullanırken, onu ufukla aynı hizaya, doğru olarak
getirdiğinizden emin olun. Filtre renginin fotografınızın içine ne kadar nüfuz
ettiğini ve renklerin ne çabuk değiştiğini kontrol etmek için, eğer varsa,
kameranızdaki alan derinliği önizleme düğmesini kullanın. Geniş bir diyafram
açıklığı, çok daha ayrıntılı bir değişikliğe yol açacaktır. Filtrenin alt
kısmının ufukla çok fazla üst üste binmediğinden emin olun; yoksa zemin
gereğinden fazla karanlık gözükecek ve çekiminizi mahvedecektir.
Grad filtre kullanırken pozlamanıza da dikkat edin. Objektif yoluyla ölçüm alıyorsanız, filtreyi takmadan önce ölçümünüzü yapın. El pozometresi kullanıyorsanız, parlak gökyüzünün ışık ölçümünüzü etkilememesini göz önünde bulundurarak, ölçümü aşağıdan alın. Sonra gerçek ışık ölçümünün yapıldığı iki tarafı da yarımşar stop aralarla gruplandırarak pozlayın (bracketing).
Kışın soğuk, fırtınalı gökyüzü için kullanılacak en iyi filtre, ‘nötral densiti gri(neutral density grey)’dir. Ancak manzaralarınızın kıyametimsi görünmesini istemiyorsanız, daha renkli grad filtrelerine dikkat edin.
Grad filtre kullanırken pozlamanıza da dikkat edin. Objektif yoluyla ölçüm alıyorsanız, filtreyi takmadan önce ölçümünüzü yapın. El pozometresi kullanıyorsanız, parlak gökyüzünün ışık ölçümünüzü etkilememesini göz önünde bulundurarak, ölçümü aşağıdan alın. Sonra gerçek ışık ölçümünün yapıldığı iki tarafı da yarımşar stop aralarla gruplandırarak pozlayın (bracketing).
Kışın soğuk, fırtınalı gökyüzü için kullanılacak en iyi filtre, ‘nötral densiti gri(neutral density grey)’dir. Ancak manzaralarınızın kıyametimsi görünmesini istemiyorsanız, daha renkli grad filtrelerine dikkat edin.
DETAYLAR
Her zaman genel çekim
almak zorunda değilsiniz.
En fazla etkiye sahip
olan şeyler, çoğunlukla en küçük olanlardır. Kapılar, taş duvarlar, yapraklar
ve kapı kolları gibi objelere (aslında her şeye) yönelik çekim yapmak için,
70-210mm gibi bir telezoom ya da tele objektif kullanın. Bu şemsiyenin alt
kısmı bile iyi bir fotograf olmuş.
İNSANLAR
Kötü havada insan çekimleriniz için destek arayın. Yağmur damlalarıyla kaplanmış ya da buğulanmış bir cam parçası çocuk çekimlerinde kullanılabilir. Cama şekiller ve resimler çizmelerini sağlayın ve çizim yaparlarken, nitelikli portreler yakalayabilmek için, ifadelerini yakalayın.
Tuhaf bir şekilde
kötü havada insanlar gerçekten harika fotograflar oluşturabilirler. İnsanları
çerçevede küçük kullanın ya da bir manzaraya insan ilgisi ekleyebilmek için
kompozisyonunuzda geçip giden insanları silüet olarak kullanın. Ya da rüzgarın
silkelediği karakterlere veya yağmurlukların parlak renklerine yaklaşıp,
odaklanın.
SİYAH-BEYAZ FİLM
KULLANIN
Siyah-beyaz film
fırtınalı havalarda en iyi ortamı sağlar, özellikle hızlı ve grenli olanları.
Grenlerle anlık, acil hava koşullarının çoğu belli olur. Kontrastı arttırmak ve
bulutların fotografınıza hakim olmasını sağlamak için, hızlı bir film ile
kırmızı filtre kombinasyonunu deneyin. Sonra karanlık odaya girin ve daha da
dramatik görünmesi için gökyüzü ile uğraşın.
Dikkati şekillere ve
dokumaya yoğunlaştırmak için siyah-beyaz filmin minimalizmini kullanın. Renk bazen
çok dikkat dağıtıcı olabilir.
Göz önünde
bulundurulması gereken hızlı siyah-beyaz filmler:
Ilford Delta 3200,
Kodak T-Max 1600, Paterson Acupan 800, Agfapan 400, · Fuji Neopan 1600
Hava nasıl olursa
olsun, fotograftki tüm öğeleri fotografınıza tam olarak doğru yerde dahil edin.
Alastair McCook geçip giden insanları yakalarken işte bunu yaptı.
RÜZGAR
Rüzgarlı havada
fotograf çekmek, fotografa, durağan bir sahneye göre çok daha fazla hayat ve
hareketlilik katar. Ancak kameranızı sabit tutmak için içeride durmanız ya da
hızlı bir enstantane değeri kullanmanız gerekebilir. Düşük enstantane
değerlerini bayraklar, otlar, bulutlar ve su gibi konularda deneyin. Veya
buradaki fotografçının yaptığını yapın ve çekiminize daha insancıl bir his
vermek için fotografınıza bir insanı dahil edin.
KAR
Özellikle direkt
güneş ışığında beyazın yansıtıcı doğasının pozometrenizi yanıltabilirliğini
düşünerek kara dikkat edin.
Bu durum genellikle
en az bir stop fazla pozlamaya sebep olur. Bunun için ölçülen pozlama değeri
bir stop arttırılır.
Emin olmak için
çekime önce kameranızın verdiği değerden başlayın. Sonra yarımşar stop
aralıklarla, aynı sahnenin üç tane daha, fazla pozlanmış fotografını
gruplandırarak çekin.
Bu fotograftaki
kırlık arazinin soğukluğunun gücü, yalnızca tepelerdeki karla değil, ayrıca
gökyüzünde bir araya gelmiş kar bulutlarıyla da arttırılmış.
‘Bazı kameraların pozometreleri karla diğerlerinden daha iyi başa
çıkıyor. Kar gölgede kaldığında, etraf genelde gri olur ve pozometre, sizi
hiçbir pozlama oyunu yapmak zorunda bırakmadan, neredeyse tam doğru değeri
verir. Yalnızca parlak güneşe dikkat edin.’ diyor Kathy
Collins.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..