DV nedir?
DV formatı olarak bilinen üç farklı bant formatı vardır: MiniDV, DVCAM ve DVCPRO. Her üçüde DV25 olarak bilinen sıkıştırma formatını kullanır. Her bant üzerine benzer türde veri kaydedilir, olası farklı kalite ve benzeri farklarda da bu kayıt medotu ve türü değişmez.
DV formatı olarak bilinen üç farklı bant formatı vardır: MiniDV, DVCAM ve DVCPRO. Her üçüde DV25 olarak bilinen sıkıştırma formatını kullanır. Her bant üzerine benzer türde veri kaydedilir, olası farklı kalite ve benzeri farklarda da bu kayıt medotu ve türü değişmez.
Not; bir çok kişi DV terimini MiniDV yerine kullanmaktadır, bu
terimin genel kullanımı bu üç formatıda kapsayacak şekildedir.
DV25 özellikleri
Standartlarmış bilgilere göre, DV25 MiniDV, DVCAM ve DVCPRO bantlar üzerine görüntü kaydederken kullanılan sıkıştırma sistemidir. Sıkıştırma görüntü ilk değerlendirildiği anda değil, bant üzerine yazılırken gerçekleşir . Bazen kullanıcılar yanlış bilgiden dolayı "sıkıştırmasız DV" varsayımını kullanırlar, DV her zaman sıkıştırılmış bir formattır. DV sistemler daha öncede söylendiği gibi DV25 sistemiyle sıkıştırılırlar, sıkıştırmasız DV ifadesi ise, genelde ek bir sıkıştırma işlemine girmemiş videolar için kullanılmaktadır.
Standartlarmış bilgilere göre, DV25 MiniDV, DVCAM ve DVCPRO bantlar üzerine görüntü kaydederken kullanılan sıkıştırma sistemidir. Sıkıştırma görüntü ilk değerlendirildiği anda değil, bant üzerine yazılırken gerçekleşir . Bazen kullanıcılar yanlış bilgiden dolayı "sıkıştırmasız DV" varsayımını kullanırlar, DV her zaman sıkıştırılmış bir formattır. DV sistemler daha öncede söylendiği gibi DV25 sistemiyle sıkıştırılırlar, sıkıştırmasız DV ifadesi ise, genelde ek bir sıkıştırma işlemine girmemiş videolar için kullanılmaktadır.
DV25 sıkıştırma özellikleri
Sıkıştırma oranı: 5:1'dir bu oran, 3:1 ya da 2:1 oranını kullanan Motion-JPEG'le kıyaslanabilir, her ikisi de kabul edilebilir sıkıştırma türleridir. Bu oran sabit ve değişmezdir.
Sıkıştırma oranı: 5:1'dir bu oran, 3:1 ya da 2:1 oranını kullanan Motion-JPEG'le kıyaslanabilir, her ikisi de kabul edilebilir sıkıştırma türleridir. Bu oran sabit ve değişmezdir.
Veri oranı: 25 Mbps'dir,
bu oran da aynı zamanda neden bu sistemin DV25 olarak adlandırıldığını bize
gösteriyor. Bu veri oranı değişmez ve sabittir. Yani sahne tam aksiyon da
içerse ya da tam siyah bir renkle de dolu olsa, veri oranı her zaman 25Mbps
olacaktır. Bu bilgiler doğrultusunda bir DV görüntünün sabit diskinizde
ne kadar yer kaplayacağınız hesaplayabilirsiniz. Aşağıda bazı temel
hesaplamalar bulunmaktadır. (ölçüler ortalamadır):
1 Saniye= 3.5 MB
1 Dakika = 215 MB
4 Dakika, 40 Saniye = 1 GB
1 Saat = 13 GB
1 Dakika = 215 MB
4 Dakika, 40 Saniye = 1 GB
1 Saat = 13 GB
Sıkıştırma metodu: DV25 bir
Intraframe Discrete Cosine Transform (DCT) kullanır. Bu MPEG'e benzer,
her frame (kare) ayrı ayrı sıkıltırılmıştır, bir başka değişle DV gösterim
sıradında yaratılmış içerikler yada frame benzetme metoduyla yaratılmış kareler
içermez. Sıkıştırma tamamen frame'in içindedir, hiç bir frame diğer bir
frame'in bilgisini içermez. Bu metod sayesinde diğer benzer metodlardaki
olumsuzluklar en aza indirgenmiştir (MPEG gibi), çünkü MPEG gibi sıkıştırma
teknolojileri, her bir frame'i bağımsız olarak sıkıştırmak yerine, benzetme ve
tahmin etme metodunu kullanarak kareleri oluşturur. Bu da özellikle kurgu
sırasında sorun çıkmasına yol açmaktadır, çünkü gerçek ve sağlıklı kurgu sadece
bağımsız karelerden oluşan videolar üzerine yapılabilir.
Renk örneklemesi: 4:1:1'dir bu
rakamlar parlaklık örnekleme oranının renk örnekleme oranına
kıyaslanmasıdır. Neredeyse tüm dijital formatlar parlaklık
değerini 13.5 MHz olarak örneklerler, bu da yukarıdaki rakamlar arasında
"4" le ifade edilmektedir. Bir format eğer 4:4:4 olarak ifade
ediliyorsa, renk ve parlaklık örnekleme oranları aynı olmuş olur, bu
tür bir oran nadiren yüksek çözünürlük RGB grafikler için kullanılır.
4:2:2 örneklemesi bir çok üst sınıf bant formatlarında kullanılır ve mükemmel
renk kalitesine sahiptir. DV25 ise 4:1:1 örneklemesini kullanır, yani her
parlaklık seviyesi için sadece bir adet renk örneklemesi kullanılır. Yinede
göze oldukça tatmin edici bir renk seviyesi sunar (bu seviye bir çok yüksek
sınıf analog kamera teknolojisinin de üstündedir). Her ne kadar oldukça tatmin
edici bir kaliteye sahip olsa da, bu oran bazı spesifik işlemlerde sorun
çıkartmaktadır. Başka bir değişle 4:1:1 oranına sahip bir görselle birlikte
grafik özel efekt çalışmaları yapmaya kalkışmak verimsiz sonuçlar doğuracaktır.
Çünkü bu tür işlemler daha keskin renk oranına ihtiyaç duymaktadır (bu durum
aynı zamanda DV'yi choroma key işlemlerinde de zor duruma
düşürmektedir.).
DV formatları
MiniDV: "Normal DV" "son kullanıcı DV" yada sadece "DV" olarak da anılmaktadır. MiniDV en çok bilinen ve kullanılan DV bant formatıdır. MiniDV gelişmiş evrensel oynatım yeteneğine sahiptir, bir MiniDV bant herhangi bir tür DV aygıtla (DVCAM ve DVCPRO da dahil) oynatılabilir, aynı zamanda bir çok MiniDV aygıt da her üç DV formatını da okuyabilmektedir. Not; bu ufak DV bantlar, SONY tarafından üretilmişse DVCAM, Panasonic tarafından üretilmişse DVCPRO olarak işaretlenmiştir. Fakat bant yapıları birbirleriyle uyumlu olduğundan dolayı, eğer DVCAM bir SONY bant, MiniDV sistemlerde kullanılacak olursa, bant üzerine MiniDV standartlarında kayıt yapılır.
MiniDV: "Normal DV" "son kullanıcı DV" yada sadece "DV" olarak da anılmaktadır. MiniDV en çok bilinen ve kullanılan DV bant formatıdır. MiniDV gelişmiş evrensel oynatım yeteneğine sahiptir, bir MiniDV bant herhangi bir tür DV aygıtla (DVCAM ve DVCPRO da dahil) oynatılabilir, aynı zamanda bir çok MiniDV aygıt da her üç DV formatını da okuyabilmektedir. Not; bu ufak DV bantlar, SONY tarafından üretilmişse DVCAM, Panasonic tarafından üretilmişse DVCPRO olarak işaretlenmiştir. Fakat bant yapıları birbirleriyle uyumlu olduğundan dolayı, eğer DVCAM bir SONY bant, MiniDV sistemlerde kullanılacak olursa, bant üzerine MiniDV standartlarında kayıt yapılır.
DVCAM: DVCAM'in
geliştiricisi ve destekçisi SONY'dir. DVCAM, tıpkı MiniDV gibi DV25
codec'ini kullanır. Bir başka değişle DVCAM, MiniDV'yle aynı
görüntü kalitesine sahiptir. DVCAM, MiniDV'ye oranla daha hızlı dönen
ve daha geniş ebatlı bir bant sistemine sahiptir. Bunun anlamı da
verilerin daha büyük bir alana yazılıyor olmasıdır. Verilerin daha geniş alana
yazılmasının en büyük avantajı ise, drop'lanma ihtimalini minimuma
indirmesidir. Drop olarak ifade edilen kavram, bant üzerindeki partiküllerin
fiziksel olarak zarar görerek, görüntüyü bozmasıdır. DVCAM bu avantajından
dolayı gelişmiş sistemlerde güvenilirlik için tercih edilmektedir. Aynı zamanda
bir MiniDV deck eğer analog suit kullanıyorsa frame-hatasız kurguya imkan tanımaz,
DVCAM ise buna imkan verir. Böylece uzun saatler süren post-production işlerin
tercih edilen bir sitem olmaktadır. DVCAM'lere sadece kendi için üretilmiş
(SONY tarafından) DVCAM decklerde kayıt yapılabilir, fakat hem MiniDV hemde
DVCPRO decklerde okunabilir. Son ve önemli bir hatırlatma yapalım, MiniDV ve
DVCAM tamamen aynı görüntülme teknolojisi kullanır, sıkıştırma oranları ve renk
örnekleme yetenekleri tamamen aynıdır, dolayısıyla DVCAM sanıldığı gibi
MiniDV'den daha üstün bir görüntü kalitesi sunmaz.
DVCPRO: DVCPRO, Panasonic'in DV arenası giriş formatıdır. DVCPRO,
DVCAM'den geniş bir bant seviyesine sahiptir (18 micron) ve
metal-partikül'lü bant kullanır (bu MiniDV'lerin ve DVCAM'lerin
metal-buharlı bantlarından oldukça farklıdır) ve oldukça dayanıklıdır. DVCPRO,
ilk olarak televizyon istasyonlarının haber merkezlerine hitap etmeyi
amaçlamıştır. Dijital editörler arasında diğerlerine nazaran daha az
kullanılmakta ve bunun sebeplerinin başında önceki sürüm DVCPRO kameraların bir
firewire çıkışı bulunmamasıdır. Her ne kadar günümüzde bir çok DVCPRO kamera
artık firewire çıkışına sahip olsa da yaygınlaşma konusunda halen sorun
yaşamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLARINIZ BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR..TEŞEKKÜR EDERİZ..